Anak Derhaka Jadi Ikan Pari?


Ni la kalau orang salah guna teknologi untuk menipu atau mempermainkan orang lain. Kecoh betul! Saya pun nyaris nak percaya bila member tunjuk video klip kat henpon dia pasal kisah seorang anak perempuan yang derhaka kepada ibu dia bertukar jadi ikan pari. Siap ada background suara orang mengaji al-Qur’an lagi. Katanya itu berlaku kat Jakarta, Indonesia. It looks like real mannnn! Dan ada juga ustaz2 yang amek kesempatan gunakan isu nih. Buat budak2 jadi insaf dan tak lawan mak bapak.

Poodahhhhh! Temberang tu. Sewel betul la siapa yang mula2 menyebarkan dakyah songsang tu. Itu sebenarnya bukan gambar manusia bertukar jadi ikan pari. Itu memang gambar ikan betul laaaa. Memanglah bentuk rupa ikan pari tu mengerikan. Ada iras2 wajah manusia. Tapi memang itulah rupa sebenar ikan tu. Namanya GUITAR FISH. Spesis pari laaaaa.

Apakah kerana muka ikan tu agak2 ngeri maka dengan sebab tu korang kata dia tu anak derhaka yang kena sumpahan? Abih tu korang ingat muka korang hensem sangatlah? Cun sangatlah? Ceissss..!

Lagi satu, Abu Jahal ngan Abu Lahab tu jahatlah sesangat, tak ada pun kena sumpah jadi babi ke, anjing ke, tenuk ke. Ni kena sumpah jadi pari… lawak seram la! Kalau kena telan bumi ke, kena petir ke, itu aku percaya la.

Kalau nak tahu lanjut, korang bolehlah tengok kat YOUTUBE atau cari kat NATIONAL GEOGRAPHIC. Mengapalah umat Melayu ni suka sangat ngan benda2 mistik dan seram2? Dah tak ada kerja nak dibuat kot? Nakal betul la korang!

About these ads

25 Respons to “Anak Derhaka Jadi Ikan Pari?”

  1. Orang Pinter Says:

    ha ha ha….. ikan pari nya gak punya otak alias DONGO!!!!

    part time moderator menjawab;

    Ikan pari Allah jadikan mempunyai otak. Sila belajar sains dengan baik.

  2. reidge Says:

    @moderator: silakan belajar peribahasa dan bahasa konotatif

  3. intan Says:

    i have listened one of the true story about being derhaka, but not to parents just to her husband, it happened to one of my distant family member, i thought u might consider that its not possible Allah would balas dosa directly to the people who done it, He possess the ability to do it..its just a way of making people remember that its not right..u should find stories that are like that and it will make people feel insaf and bersyukur that we are not like one of them..

    Nasron jawab;

    Allah Maha Berkuasa atas segalanya. Kun Fayakun!

    Pasal ikan pari ni… dia betul2 ikan pari. Bukan manusia. Di Indonesia, di mana katanya kisah ini berasal, tak ada cerita rasmi pun. Kalau ada, gerenti masuk tv kat sana. Sebab tv sana memang sangat hebat saling berlumba antara satu dengan lain untuk mengejar rating. (p/s; Saya banyak contact kat sana)

    Ramai juga berpendapat, walaupun kisah sebegini walaupun tidak benar, namun katanya dapat memberi keinsafan kepada orang ramai. Namun saya tidak berpendapat begitu. Setelah saya perhatikan, mostly maybe 100% of them tak insaf pun. Cuma ngeri jer selama 1-2 hari. Paling lama seminggu. Kelakuan mereka terhadap ibubapa mereka tak upgrade pun. Biasa jer. Kata pendapat lain pula, cerita2 sebegini macam cerita “israeliyat”, tak tahu betul ke tidak. Biasanya cerita macamni tiada kesan “roh” kepada orang ramai untuk menuju keinsafan. Jadi sumber kekecohan saja.

    Adalah sangat lebih baik dan wajar mendalami Islam dengan sebenar-benarnya daripada mengambil dari “khabar2 angin” sebegini.

    Walau apa pun, Allah yang membolak-balikkan hati manusia. Semoga kita dari golongan yang ditetapkan imannya hingga akhir hayat. Amiin.

    Wallahua’lam.

  4. norhasima binti mohamad Says:

    Ingat ya adik2, kita tidak boleh menderhaka kepada ibubapa.Kalau kita derhaka kepada ibubapa tauk2 lah nasib kitak orang.Cermin dolok muka kitak orang, jangan mok berlagak samseng depan ibubapa.Mun kedak yalah perangai kitak orang silap2 tinggal kat ‘NERAKA JAHANNAM’ lah kitak orang!

  5. norhasima binti mohamad Says:

    Kalau sik mok masuk ”NERAKA” tobatlah banyak2.Smoga dengan adanya video ya dapat dijadikan pengajaran bagi orang yang sekarang tok dah berani lawan cakap ibubapa.Jangan mok eksen2 kalau hari raya baruk mok mintak maaf tapi diulang agik perbuatan yang amat dibenci oleh ALLAH S.W.T.-INGAT!!!

  6. Nasron al-Jauhari Says:

    @ norhasima

    wah… ada sedara dari sarawak datang. selamat datang. silakan jenguk2 blog yg tiada apanya ini.

  7. Putera Says:

    Pasal clip nii.. aku pun tak tahu.. betul ke tak? Tapi clip nii aku dah tengok lama dari hp kawan aku.. dia dapat juga dari seorang kawan aku.. dua-duanya kawan aku nii boleh percaya.. kawan kedua aku nii kata dia dapat dari seorang anggota polis (kawan dia) yang pegi melawat untuk kematian (setelah dilaporkan).. katanya kes nii berlaku di Johor Bahru..aku tak ingat bila..Dikuburkan dimana pun aku tahu….

    Dengar cerita, perumpuan ini meninggal dalam bilik air setelah menderhaka (aku tak ingat..rasanya ia tendang maknya kepada maknya yang sedang solat
    Yang penting.. semua benda boleh berlaku dengan izin Allah..

    Moga Allah mengampunkan dosa kita dan umat islam semuanya..

  8. Alwis Says:

    Aku dah banyak tengok video dan slogan untuk jangan derhaka pada ibu bapa, semua berlumba bagi nasihat,,,agar ada keinsafan…tapi kalau dengan ngengada dan cerita-cerita karut untuk mendidik keinsafan anak-anak, hanya akan menjadikan jiwa seorang anak lebih munafik dan tidak akan mempercaya kisah-kisah karma allah yang lebih nyata, atau bahkan kurang yakin dengan siksa kubur” Video-video yang patut di siarkan sebaiknya bagaimana ayah dan ibu insaf dalam mendidik anak dengan kejujuran , jom buat video agar ibu bapa insaf pentingnya mendidik anak dengan betul.’jangan buat anak cuma zahirnya cantik molek tapi membentuk sikap mereka dengan cara yang tidak cantik.

  9. FARA Says:

    SEBENARNYA CRTA INI BERTUJUAN UTK MENGINSAFKAN SAMA ADA BENAR ATAU TDAK..KORANG JE YG XFHM..PGAJARAN MORAL..BTAPA BYKNYA GENERASI MUDA TAK MENGHORMATI ORG TUA TERUTAMANYA IBU BAPA..

  10. vera Says:

    emangnya benarkah wanita itu d’kutuk jd ikan pari???saya jd penasaran.

  11. srul07 Says:

    ape2pon…ade gak kebaikn video clip,nie…specially tuk kanak2 yg baru nk kenal dunia..agar xmelawan kate2 ayah n ibu…soal kejadian tu,bialah kt yg dewase nie..yg tau…cme pd kanak2..bia rog rase takut n hormat pade org tue…cme dari segi latar blakng tu jek…xsepatutnyer ade ngaji…nmpk sangat lak ayat suci al quran dipermainkn hnye smate2 seekor ikan….perbndingan positif n negatifnye ade..

  12. nasha Says:

    assalamualaikum… kepada semua yang SAYANG ibubapa kamu , janganlah kamu melawan mereka… kerana mereka amat menyayangimu….. ibu melahirkan kita dengan penuh kesakitan !!! maka janganlah kamu menyakiti hati mereka !!! ingatlah pesanan ini !!! wasalam

    • Nasron al-Jauhari Says:

      @ nasha

      kamu benar saudaraku.

  13. UMI INA Says:

    salam…
    ibubapa utk disayangi dan dihormati…
    siape ler kita jika mereka tiada..
    maka dari sekarang sayangi dan cintailah mereka
    berdua…ingat jgn tak ingat!!!
    wasalam..

  14. idzulkarnaine Says:

    asslamwalikum…ni ceter memang la tdak benar,aku pun hampir percaya dengan vedio clip pasal pari tu yang berupa ganjil & unik kalau dilihat di dalam vedio tu.Memang tipu dan sangat bodoh untuk dipercayai…kepada mereka yang tertipu dengan vedio tu,harap jangan mempercayai la okey…tapi walau apa pun,jangan la jadi anak derhaka ya??things..

  15. dua orang sahabat Says:

    woi,muma tak sah dok bahong!muma ingat kuma ni percaya sangat ka?sumpah2 tu hanya ada di tangan Tuhan. aq x caya la citer yg korang reka 2.klau kuma tengok sendiri bru kuma caya………….hanya Tuhan yg tahu.
    ala korang ni jangan la caya sangat..klau korang caya erty nya korang takut ngan syetan maknanya muma x tkut Tuhan!!!!!!!!!!!!!!!!korang ni memang bodo la,gila la,bengong la …………………………………………korang ni BGB

  16. Iera@cun Says:

    Npe la sume nie direka2 klau btl p0n xslh klau d jd an tauladan btl x?

  17. farhan Says:

    korang jgn lar kta cam tu..suma ni ksah bnar taw..bkan rekaan semata-mata…maybe than nak tnjuk kat kta…..jdi kan larh ni satu teladan wat kta suma…….k…. i hope you all appy……sekom

  18. eikien Says:

    heeeeeeeeeeeeee bkn inkn akhir zaman cam2 leh jd

  19. eikien Says:

    ak arap kpd ank2 yg skew melwn ckp mk ayh tobat3 lh k…………………..

  20. Mantoya Says:

    Sumpah jadi ikan wat pe. prabis boreh jo. Len kali sumpah jadi Persona ko, BMW ko, Murano ko..

    Banyak gak orang x cerdik rupanya, percaya citer bodoh Indon tu. Patut la filem murahan Indon si pari-pari berlambak lambak tiap ptg kat TV..

    Pikir logik la woi, Melayu!!

  21. hanne Says:

    hmm…btl 2 jgn derhaka kt ibubapa tw.

  22. mimi Says:

    kdg2 ade betulnya lah,huhuhuhu mana lah tau kuasa ALLAH kan

  23. aidil-baekkkk Says:

    mana korang tahu lagi ,tahtah dia nie dikutuk jenis ikan PARI nie sebab aku dengar dia nie sepak mak dia mase sembahyang

  24. Alren Says:

    Maybe cerita tu tipu maybe gak betul.Siapa la kita nk kata itu x mungkin t’jadi,sdng dlm dnia ni kita cuma wtk kecik je yg x mmpu meneka kmungkinan selepas sesaat..


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 57 other followers

%d bloggers like this: