Selimut Putih… Bertaubatlah…


Selimut Putih

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur dipembaringan
Seluruh tubuh akan menggigil
Sekujur badan ‘kan kedinginan

Tak ada lagi guna harta
Kawan karib sanak saudara
Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela hidup

Janganlah mahu disanjung-sanjung
Engkau digelar manusia agung
Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa keranda diusung

Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan
Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur dipembaringan
Seluruh tubuh akan menggigil
Sekujur badan ‘kan kedinginan

Nyanyian asli oleh Atiqah Rahman dari kumpulan nasyid / qasidah El Suraya.

Tau lagu tersebut? Dulu waktu saya masih kecil hingga remaja, ketika masih tinggal bersama kedua-dua ibu bapa, saya sering mendengar lagu tersebut. Ia merupakan lagu “wajib” pada setiap hari Jumaat sebelum masuk waktu sembahyang fardhu Jumaat. Stesen radio Malaysia (Radio 1 RTM) dan juga radio Singapura (FM94.2 Radio 1 Perbadanan Penyiaran Singapura – SBC) sering memutarkan lagu ini. Lagu ini juga pernah mengundang kontroversi di RTM suatu ketika dulu kerana katanya sesetengah ahli politik yang juga pembesar negara tak suka malah fobia bila mendengar lagu ini. Entahlah, saya pun tak berapa tahu cerita sebenarnya. Maklumlah, saya dulu jarang baca surat khabar sebab jarang beli. Lagi pun benda-benda macam tu saya tak ambik port!

Insaf? Memang insaf kalau kita menghayati lagu ini. Liriknya betul-betul tepat menunjuk ke diri kita sebagai seorang hamba Allah di muka bumi ini. Alangkah baiknya jika kita sentiasa mendapat rasa insaf pada setiap ketika sepertimana ketika menghayati lagu ini. Barulah sentiasa ingat akan Allah dan sentiasa berwaspada agar tidak terjerumus berbuat dosa atau maksiat.

Berikut saya senaraikan lagu Selimut Putih pelbagai versi dalam format mp3 agar boleh anda download untuk dijadikan ringtone telefon bimbit anda. Sila klik untuk memulakan download. Anda juga boleh mendengar langsung lagu-lagu tersebut dengan menggunakan kekotak JUKEBOX pada sisi kanan weblog ini.

Klik untuk download;

Video dari YouTube adalah versi Nada Murni. Silakan menonton.

17 Respons to “Selimut Putih… Bertaubatlah…”

  1. KAMALIA Says:

    bro yg lagu asal tuh skali ngan nyanyian atau instrumental….sbb saya pernah dl yg penyayi asal tuh instrumental jer bro

    Nasron jawab;

    Lagu asal tu sekali dengan nyanyian. Tapi memang dia punya intro “sedepa”, panjang betul sampai kalau orang bosan atau tak sabar, ingat lagu tu instrumental sebab dah “tutup” lagu tu awal2. :D

    Saya pun tak tahu apakah sebab gerangan pencipta / penggubah asal letak intro lama sangat. Nak kata ada “goreng” gitar macam Yngwie Malmsteen tu takder pulak. Apapun ia dah jadi semacam “trademark” bagi lagu asal dia.

  2. romeo Says:

    takut kepada kematian ibarat kn cinta kn dunia itu shaja yg aku thu…..

  3. parewa Says:

    Penyanyi aslinya dari Indonesia, Siti Nur Aisyah Jamil

  4. zafirah95 Says:

    assalamualaikum…
    aku berani akan kematian…Insya Allah, kalau boleh aku mati di tanah suci Allah…sebelum aku pergi, aku nak mengisi kebaikkan untuk dunia dan akhirat…Insya Allah

    Cinta Allah cinta sejati,
    cinta rasul hati beriman.

  5. zafirah95 Says:

    saya lahir 1995. mungkin awk juga terkejut akan kata2 saya iaitu
    “assalamualaikum…
    aku berani akan kematian…Insya Allah, kalau boleh aku mati di tanah suci Allah…sebelum aku pergi, aku nak mengisi kebaikkan untuk dunia dan akhirat…Insya Allah

    Cinta Allah cinta sejati,
    cinta rasul hati beriman.”

    mungkin awak terkejut…mungkin la…tapi kata2 yg saya taip tu adalah benar…ermm…saya rasa tentu ada kata2 yg membuatkan org msh tak fhm…iaitu ‘sebelum aku pergi’…yg saya maksudkn dgn kta2 tu ialah ‘sebelum aku pergi ke madinah’… lagu Selimut Putih adalah lagu kegemaran saya…bagiku lagu tu membawa keinsafan,ketenangan dan juga hidayah…sebenarnya byk lagi hendak saya ktakn di sini tapi saya rasa tak payah la…nanti orang malas nak baca dan bosan nak berkawan dgn saya…maklumlah saya ni penulis…kebanyakkannya orang tak suka berkawan dengan penulis…tapi saya tak kisah sangat. kawan tu bukan penting…yang penting ialah ilmu,agama,maruah dan keluarga…

    saya firadiyana. panggil yana saja…saya nak tanya beberapa soalan.

    1.awk asal mana?
    2.di sana ada pokok bunga kenanga?
    3.bolehkah kita jadi sahabat?

    wassalam…..

    daripada:

    Cinta Allah cinta sejati,
    cinta rasul hati beriman.

  6. dmonster Says:

    uiikk…tu bkn ke gmbr ‘ayah pin’….syok2 dgr lagu & tgk video tu tetiba kluar plak gmbr tu…aiseyy….byk gmbr lain lg apsal ler gmbr tu plak…

  7. azhar Says:

    salam…
    saudari, kalau ada koleksi lagu2 el suraya mohon beritahu saya k

  8. azhar Says:

    err…sori…saudara ..bkn saudari..

  9. mohd hazly Says:

    saya nak dapatkan lagu nasyid kumpulan el suraya nyanyian ahmad baki bertajuk wahai nelayan. ada sapa2 ada nak minta kirim kan pada saya. terima kasih

  10. warispatinggi Says:

    salam semua,
    el suraya ni memang dasyat.ada orang bagi tau beberapa alhi el suraya ni masih boleh hayun lagu “panggilan haji”nya…lagu yang saya dengar sejak 1969 (kalu x silap)..
    sampai sekarang setiap tahun harus tersiar lagu ni melaui tetuang udara (radio).bagi saya lagu ni antara lagu nasyid terbaik dalam dunia.bagi .sesiapa yang ada belajar lagu tarannum tentu boleh bagi tau jenis tarannumnya. kalau lagu selimut putih tu kategori rast,begitu juga lagu ghazal untuk rabiah (rast),lagu rukun islam (p ramlee) lagu nahawand (maaf kalu x betui). Saya diberitau tahun 70an selsuraya selalu dijemput ke sarawak .Kini malaysia ada beberapa kumpulan nasyid yang handal…tak payah bagitaulah..

  11. YANA Says:

    lagu ini sangat berkesan sekali waktu aku dipesantren sampai sekarang , aku selalu ingat akan kematian

  12. syarif rahmat Says:

    Bila ada yang tahu alamat Kakanda Asmidar Darwis mohon berkenan mengirim ke alamat Email kami atau Pondok Pesantren Ummul Qura Jl Raya Pondok Cabe Ilir Pamulang tangerang Selatan. semoga Allah membalas kebaikan anda. teriring salam untuk keluarga besar El Surayya. Wassalam. Syarif Rahmat RA.

    • Nasron al-Jauhari Says:

      @ syarif rahmat

      semoga ada yg tahu dan seterusnya menghubungi saudara syarif rahmat.

  13. nadia iffah Says:

    oooooo………….. sedapnya

  14. nadia iffah Says:

    bertaubatlah siapa yg membacanya

  15. ahmadbaki Says:

    wir.aryou

  16. akmal Says:

    salam.dulu saya prnh wat dosadgn kwn dgn semua orang .apabla saya baca apa yang awak tulis saya rasa sedar.saya tak nk buat dosaitu lagi.dulu,sblum saya baca article awak saya jarang smbhyg tapi skrng yg smbhyang itu adalahwajib bagi umat islam.wssalam.


Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 57 other followers

