Add-Ins Ayat Al-Qur’an untuk MsWord


Ni saya try software baru untuk copy ayat Qur’an kat MsWord. Bagus jugak software ni sebab ada terjemahan sekali. Namun begitu kena hati2 menggunakannya sebab boleh buat komputer jadi hang kalau terus masukkan ayat tu banyak2. Slow-slow la. Jangan gopoh-gopoh. Dan lepas insert ayat Qur’an tu, kenalah semak balik. Manalah tau program dia ada salah. Kang dosa pulak sebab menyebarkan ayat Qur’an tak betul. Ni saya bagi demo try test kat korang. Siap ada tafsir lagi. Tapi ada kelemahan juga benda ni. Saya cuba publish kat blog ni ayat2 al-Qur’an dia tapi susunan jadi berteraburlah. Kalau di MsWord dia OK jer. Mungkin tak sesuai ngan wordpress kot. Tapi no problem, no hal punya lah. Kalau nak publish kat weblog, kita boleh jadikan dia file JPEG. Jadi macam gambarlah. Caranya ialah kita gunakan kemudahan CLICK di MsOneNote. Best wooo! Cuba try test, mesti boleh!

1. Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang[1].
2. Segala puji[2] bagi Allah, Tuhan semesta alam[3].
3. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
4. Yang menguasai[4] di hari Pembalasan[5].
5. Hanya Engkaulah yang kami sembah[6], dan Hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan[7].
6. Tunjukilah[8] kami jalan yang lurus,
7. (yaitu) jalan orang-orang yang Telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.[9][1] Maksudnya: saya memulai membaca al-Fatihah Ini dengan menyebut nama Allah. setiap pekerjaan yang baik, hendaknya dimulai dengan menyebut asma Allah, seperti makan, minum, menyembelih hewan dan sebagainya. Allah ialah nama zat yang Maha suci, yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya, yang tidak membutuhkan makhluk-Nya, tapi makhluk yang membutuhkan-Nya. Ar Rahmaan (Maha Pemurah): salah satu nama Allah yang memberi pengertian bahwa Allah melimpahkan karunia-Nya kepada makhluk-Nya, sedang Ar Rahiim (Maha Penyayang) memberi pengertian bahwa Allah senantiasa bersifat rahmah yang menyebabkan dia selalu melimpahkan rahmat-Nya kepada makhluk-Nya.

[2] Alhamdu (segala puji). memuji orang adalah Karena perbuatannya yang baik yang dikerjakannya dengan kemauan sendiri. Maka memuji Allah berrati: menyanjung-Nya Karena perbuatannya yang baik. lain halnya dengan syukur yang berarti: mengakui keutamaan seseorang terhadap nikmat yang diberikannya. kita menghadapkan segala puji bagi Allah ialah Karena Allah sumber dari segala kebaikan yang patut dipuji.

[3] Rabb (Tuhan) berarti: Tuhan yang ditaati yang Memiliki, mendidik dan Memelihara. Lafal Rabb tidak dapat dipakai selain untuk Tuhan, kecuali kalau ada sambungannya, seperti rabbul bait (tuan rumah). ‘Alamiin (semesta alam): semua yang diciptakan Tuhan yang terdiri dari berbagai jenis dan macam, seperti: alam manusia, alam hewan, alam tumbuh-tumbuhan, benda-benda mati dan sebagainya. Allah Pencipta semua alam-alam itu.

[4] Maalik (yang menguasai) dengan memanjangkan mim,ia berarti: pemilik. dapat pula dibaca dengan Malik (dengan memendekkan mim), artinya: Raja.

[5] Yaumiddin (hari Pembalasan): hari yang diwaktu itu masing-masing manusia menerima pembalasan amalannya yang baik maupun yang buruk. Yaumiddin disebut juga yaumulqiyaamah, yaumulhisaab, yaumuljazaa’ dan sebagainya.

[6] Na’budu diambil dari kata ‘ibaadat: kepatuhan dan ketundukkan yang ditimbulkan oleh perasaan terhadap kebesaran Allah, sebagai Tuhan yang disembah, Karena berkeyakinan bahwa Allah mempunyai kekuasaan yang mutlak terhadapnya.

[7] Nasta’iin (minta pertolongan), terambil dari kata isti’aanah: mengharapkan bantuan untuk dapat menyelesaikan suatu pekerjaan yang tidak sanggup dikerjakan dengan tenaga sendiri.

[8] Ihdina (tunjukilah kami), dari kata hidayaat: memberi petunjuk ke suatu jalan yang benar. yang dimaksud dengan ayat Ini bukan sekedar memberi hidayah saja, tetapi juga memberi taufik.

[9] yang dimaksud dengan mereka yang dimurkai dan mereka yang sesat ialah semua golongan yang menyimpang dari ajaran Islam.

Haa… amacam? OK tak? Siapa2 nak software ni bolehlah email kat saya klik di SINI. Saya tak pandai nak baru upload software ni kat blog ni. Maklumlah baru je belajar memblog atau ngeblog ni sampai terasa juga macam goblog pulak.

Add-on software ini sesuai untuk semua MS Word termasuk MS Word 2007. Untuk download sila klik link di bawah;

Nota; Dikemaskini pada Rabu, 5 Mac 2008 jam 7.50 pagi.

2 Respons to “Add-Ins Ayat Al-Qur’an untuk MsWord”

  1. Maisarah Says:

    Terima kasih upload!

  2. what is epsom salt Says:

    There is a big myth, no pain, no gain myth – nevertheless the thing are these
    claims is simply that – a myth. Naturally occurring salts for example Sea Salt,
    Dead Sea Salt or Epsom Salts are good to the skin by exfoliating dead skin cells.
    And with regards to a month later, in accordance with Schulze, his patient defecated
    his cancer ‘right out.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: