MALINDO Part 2.1 – Lagu Jawa Made In Malaysia, Orisinil Lho!


Daripada bengong trus kesambet setan, yuk kita dengerin lagu Jawa yang enak nyanyian Mas Herman Tino, wong Jowo kelahiran Tanjung Karang negeri bagian Selangor, Malaysia. Penyanyi ini aktif dan ngetop pada sekitar tahun 80an. Kemaren waktu dolan2 di Youtube, kebetulan ketemu ama videonya. Katanya rekaman dari VHS di jadiin mpeg.

Baca baki entri ini »

MALINDO Part 2 – Malaysia Mencuri Budaya Indonesia?


kudakepangjohor.jpg

Saya sering membaca Kompas Online, Media Indonesia Online, Detik.Com, Republika Online dan banyak lagi untuk mengetahui situasi dan kondisi di Indonesia. Sejak beberapa lama saya perhatikan kalo ada sesetengah orang Indonesia merasa jengkel dengan promosi Malaysia Is Truly Asia yang giat diadakan di seluruh dunia, tidak terkecuali di Indonesia sendiri. Apalagi sejak adanya maskapai penerbangan murah AirAsia mula beroperasi di Indonesia, semakin giat promosi ini dijalankan di kaca televisi swasta di Indonesia.

Baca baki entri ini »

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1428 Hijrah / 2007 Masehi


rayapic-01.JPG

Tahun ni aku balik kampung time raya, tapi pada hari raya kedua la. Tidur satu malam then balik JB semula. Bukan apa beb, tak boleh lama2 sebab aku ni tengah kurang sihat. Batuk tahap gaban. Suara pun dah segan nak keluar. Demam lagi. Anak2 dan emak dia sekali pun sama kurang sihat. Yang paling terseksa aku la, sebab tak leh tidur malam. Dah banyak aku bedal Panadol, serbuk kari Kaki Tiga, air Cap Badak, ubat dari klinik, ubat batuk dari yang jenis cecair sampailah yang jenis pil, tapi tak sembuh jugak. Betullah kata2 yang mengatakan, “Allah yang beri sembuh, bukan ubat! Takdir Allah penentu segala!”

Baca baki entri ini »

Dikirim dalam Famili. 1 Comment »

MALINDO Part 1 – Aku & Putera Waris Kesultanan Buton


keris jawa - gambar hiasan

Tahukah anda bahawa suatu ketika dulu ramai juga orang asli Malaysia membantu dalam memperjuangkan kemerdekaan Indonesia? Dan, ramai juga orang asli Indonesia memperjuangkan kemerdekaan Malaysia. Kaget dengan pernyataan ini? Kenapa? Ga ada dalam buku sejarah ya? Ya, bener itu! Ga ada dinyatakan dalam buku sejarah waktu kita bersekolah SD, SMP atau SMA dulu baik di Malaysia atau di Indonesia. Saya pasti banget itu. Saya ini anak sekolahan juga lho, kaya si Doel Anak Betawi.

Baca baki entri ini »

Anak Derhaka Jadi Ikan Pari?


Ni la kalau orang salah guna teknologi untuk menipu atau mempermainkan orang lain. Kecoh betul! Saya pun nyaris nak percaya bila member tunjuk video klip kat henpon dia pasal kisah seorang anak perempuan yang derhaka kepada ibu dia bertukar jadi ikan pari. Siap ada background suara orang mengaji al-Qur’an lagi. Katanya itu berlaku kat Jakarta, Indonesia. It looks like real mannnn! Dan ada juga ustaz2 yang amek kesempatan gunakan isu nih. Buat budak2 jadi insaf dan tak lawan mak bapak.

Baca baki entri ini »

Salah Paham Bahasa Malaysia – Indonesia


 

bogor-indonesia.jpg

Waktu saya ke Indonesia beberapa tahun dulu (Jakarta, Bogor, Bandung, Cianjur, Cirebon, Surabaya, Yogyakarta, Jombang dll), saya pernah ditanya sama beberapa orang kenalan baru. Selain dari soal TKI/TKW dan soal hubungan diplomatik, banyak juga yang nanya soal lelucon atau humor yang katanya dari Malaysia. Katanya di Malaysia ada Rumah Sakit Korban Laki-laki yang kalo bahasa indonesianya adalah Rumah Sakit Beranak. Saya waktu ditanya perkara itu ya bengong2 aja. Soalnya saya ga ngerti dan ga pernah denger lelucon itu di Malaysia. Saya bilang ama dia kalo itu cuman kesalahpahaman orang Indonesia aja atau perbuatan orang Indonesia yang iseng mau gombal soal Malaysia. Di Malaysia ga pernah ada yang namanya Rumah Sakit Korban Laki-laki. Di Malaysia kata rumah sakit itu sendiri tidak digunakan. Rumah sakit kalo di Malaysia di bilang hospital. Mengambil perkataan dari Bahasa Inggeris. Kalo puskesmas di panggil “klinik” di Malaysia.

Baca baki entri ini »

Dikirim dalam Indonesia. 25 Comments »

Suara Dari Neraka… HOAX!!!


paperfrontpagesoundfromhell.jpg

Tadi isyak aku pergi sembahyang kat masjid. Sementara tunggu azan dilaungkan, aku dok melepak ngan Pak Ali kat port biasa kat hujung kawasan parking, dekat bawah panggung/astaka. Tup-tup Pak Ali bukak cerita. Dia kata anak dia ada beri dia dengar rakaman suara dari dalam neraka. Suara dari dalam neraka perut bumi. Katanya saintis Russia yang rakam masa diorang tengah buat penggerudian ke dalam perut bumi di Siberia. Dalam kedalaman tertentu diorang masukkan microphone dan terdengarlah bunyi bising. Setelah diteliti, ternyata itu suara-suara orang menjerit melolong macam kena siksa yang amat dahsyat. Suara-suara tu banyak dan menggambarkan jumlah mereka tu banyak. Baca baki entri ini »

Dikirim dalam Info. 5 Comments »