Suara Dari Neraka… HOAX!!!


paperfrontpagesoundfromhell.jpg

Tadi isyak aku pergi sembahyang kat masjid. Sementara tunggu azan dilaungkan, aku dok melepak ngan Pak Ali kat port biasa kat hujung kawasan parking, dekat bawah panggung/astaka. Tup-tup Pak Ali bukak cerita. Dia kata anak dia ada beri dia dengar rakaman suara dari dalam neraka. Suara dari dalam neraka perut bumi. Katanya saintis Russia yang rakam masa diorang tengah buat penggerudian ke dalam perut bumi di Siberia. Dalam kedalaman tertentu diorang masukkan microphone dan terdengarlah bunyi bising. Setelah diteliti, ternyata itu suara-suara orang menjerit melolong macam kena siksa yang amat dahsyat. Suara-suara tu banyak dan menggambarkan jumlah mereka tu banyak. Beribu atau berjuta kot! Kemudian Pak Ali kata ada suara orang melaungkan Allahuakbar! Katanya lagi saintis Russia tu masuk Islam selepas mengalami peristiwa tersebut. Aku melopong jer dengar cerita Pak Ali sebab masa tu aku tengah “no idea” atau lagi bengong kata orang Indon.

Then Pak Ali cakap ngan aku. Nasron, cuba kau cek dalam internet pasal benda ni. Sebab ni la aku memalam buta cek kat internet pasal “SOUND FROM HELL” ni. Tak apalah, Pak Ali punya pasal, aku cek la ni.

Aku pun cek la kat pakcik GOOGLE. Taip je “sound from hell”, then keluarlah menatang tu. Hek elehhhh… itu cerita orang Kristian punya laaaa. Diorang nak buat dakwah agama diorang so guna cerita tu. Siap ada rakaman mp3 lagi. Aku pun dengarlah rakaman tu. Kalau video bestla jugak. Pendapat aku, kalau setakat rakaman suara, nenek aku pun tahu buat rakaman tu (kalau dia sekolah la). Gampang kok dibikinin!

Aku pun cek la lagi pasal benda ni. Sebab dah malam dan aku dah tak larat nak baca omputih. Aku suruh pakcik GOOGLE cari “suara dari neraka”. Ha kau!.. macam2 keluar. Macam2 pendapat ada. Nampaknya cerita pasal benda ni dah lama rupanya. Katanya sejak dari tahun 90an dan mulanya digunakan oleh pendakwah Kristian untuk mendakwahkan agama diorang. La ni ada sesetengah pendakwah Islam yang “buta kayu” (istilah dipetik dari Wak Mustar, Pendekar Bujang Lapok) menggunakan benda ni untuk berdakwah. Diorang recycle balik cerita hoax ni untuk tujuan berdakwah. Ntah apa2 ntah!

Benda ni sebenarnya HOAX laaa. Kalau cakap melayu hoax tu samalah maksudnya ngan “KENCING”. Cerita bohong jer tuh. Ada banyak faktor mengapa aku kata bendatuh HOAX. Aku copy ngan paste jer la kat sini. Pendapat aku sama ngan pendapat mamat Indon ni. Korang bacalah ya;

Asal Usul Cerita
Cerita tsb mulanya beredar di Christian circle community yg kemudian dipopulerkan oleh the American Christian Television network “Trinity Broadcasting Network”. Sumber cerita adalah sebuah surat kabar Finlandia “Ammennusastia”; bukan di bagian artikel atau kolom science, melainkan di bagian seperti “opini” atau “surat pembaca”. Cerita tsb
kemungkinan hanyalah “isapan jempol” belaka; bahkan beberapa website Nasrani sendiri menyatakan cerita tsb tidak benar (e.g.
http://www.god-zone.org.nz/helldrill.html). Webiste lainnya http://www.truthorfiction.com/rumors/d/drilltohellfacts.htm

Isi Cerita
Sayangnya cerita di
http://www.geocities.com/hyperdigm/hellhole.html tidak mencantumkan informasi tentang kondisi geologinya. Informasi di website hanya menyebutkan kedalaman ~2000 feet (sekitar 600 m = 0.6 km). Sekedar perbandingan, radius bumi adalah ~6400 km, kedalaman laut di sekitar palung laut di Filipina sekitar ~8 km, dan diamond (intan) terbentuk di mantel bumi di kedalaman >35 km. Jadi kedalaman ~0.6 km bukanlah sesuatu yg istimewa (sekedar info, sampel yg saya analisa di
kampus untuk riset adalah dari kedalaman ~3-4 km). Di website lainnya yg memuat cerita yg sama, disebutkan kedalaman pengeboran mencapai ~14-15 km (inkonsistensi informasi menunjukkan kemungkinan a fake story).

Dr Azzacov (in the story) berkesimpulan bahwa pengeboran mereka telah mencapai inti bumi (http://www.truthorfiction.com/rumors/d/drilltohellfacts.htm). Tampaknya si pembuat cerita lupa (atau tidak sadar) bahwa even at this depth no one would find the earth’s core (still ~2900 km to go).

Hal lainnya yg janggal adalah tujuan pengeboran itu sendiri, yaitu “to detect the sounds of plate movements”. Pengeboran adalah bisnis yg mahal, dan tujuan “hanya” mendeteksi suara pergerakan plate (lempeng) may not be scientific enough to justify the expense. Terlebih lagi bila benar temperature mencapai ~1100 C (which is “far more than we expected” according to Dr Azzacov) bagaimana microphone yg digunakan (if it did exist) yg tidak dirancang untuk temperature setinggi itu bisa bertahan tidak meleleh?

Dengan demikian tampaknya cerita tsb memang hanyalah buatan belaka (hoax). Si pembuat cerita (kemungkinan dari kelompok evangelis) mungkin bermaksud baik yaitu untuk mengingatkan tentang neraka. Tapi jika cerita tsb memang palsu tapi diklaim sebagai cerita nyata, berarti mereka berbohong. Does the end justify the means?
Ulasan tsb di atas hanyalah sekedar membahas kemungkinan benar/palsu-nya cerita ttg suara dari neraka. Tentang kebenaran eksistensi neraka (dan surga) tentulah kita sebagai umat Islam tidak akan ragu-ragu lagi karena ada di Al Qur’an dan Hadits.

Mudah-mudahan besok aku dapat terangkan kat Pak Ali pasal benda nih. Kesian orang tua tu kena berita HOAX. Siapa2 yang ada rakaman mp3 “suara dari neraka” tu, rentikanlah menyebarkannya. Kalau nak berdakwah atau nak menginsafkan orang pun biarlah dengan cara yang betul. Ingat, MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA!

Dikirim dalam Info. 5 Comments »

5 Respons to “Suara Dari Neraka… HOAX!!!”

  1. arce Says:

    menurutku neraka tak dibumi

    Nasron jawab; Ya betulllll…

  2. Madi Left Says:

    so ko xpecaya la benda nie?? maksud aku kalo pembuat vdo tu kristian yg percaya neraka kenapa ko masih mcm tergelakkan kewujudan neraka???? so xambil kisah la….??? wpun ianya fake kita harus pecaya adenye neraka dan syurga….hanya dengan membuat perkara tu sudah cukup untuk kita sedar….itu juga merupakan satu dakwah straight forward…..

  3. Madi Left Says:

    ade juga pendakwah2 yg mggunakan rakaman mp3 ni sebagai jalan untuk menyedarkan anak muda…..

  4. Ahmad Says:

    Aku rasa betul cita Doktor tu, sebab apa yang aku tahu kedudukan neraka dengan syurga sejauh langit dan bumi.. Pastu, sahabat2 Rasulullah pernah bertanya sejauh manakah jarak neraka dengan syurga… Then, suddenly diorang terdengar batu besar terhempas, diorang tanya Rasulullah:” Apa itu, wahai Rasulullah?” Rasulullah jawab: ” Itulah batu yang jatuh dari atas darat(bumi) ke neraka 70 TAHUN DAHULU…”

  5. temp2 Says:

    I ƅelieve evеrything wrotе was veгy lߋgical. But, wҺat about this?
    supƿose you added a little іnformation? Ι mean, I don’t want
    to tell ƴօu how to run your blog, however
    suppose you added a title thɑt grabbed a person’s attention? I mean Ѕսara Darі Neraka
    HOAX!!! | ApaƄila Nasrߋn Menuliѕ is a little boring. You
    should glance at Yahoo’s home page and see how they create article headlines to grab peoρle to open the
    links. You might add a related video or a pic оr two to grab people
    excited abοut what you’ѵe written. In my oρinion, it might bring your
    posts a little bit more interestіng.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: