Bila Tulang Sudah Reput


Syahdan tatkala ini tulang sudah reput. Minom susu banyak2 pon tulang reput juga. Reput sebab nak chari duit beli susu yg sekarang harganya mahal bebenor. Rambut pon sudah sedikit. Orang cakap sebab banyak makan ajinomoto. Itu semua fitnah, pa’chik makan nasi ajer. Gilo apo makan ajinomoto. Lagi pun pa’chik bukan Jepon.

Bila sudah tua dan sengkek pula, kesian anak2. Itulah… siapa suruh kawin lambat? Sesedap mulot orang mengata. Bukan sebab sengaja, tapi sebab tak sengaja. Tak sengaja sebab kumpol duit lambat cukopnya. Lagi pon kat sekolah dulu pa’chik cuma belajar bab nikah kahwin. Bab urat mengurat che’gu tak ajar. Che’gu simpan ilmu tu untuk diri sendiri saja. Sebab tu lah che’gu ada banyak bini. Tak apalah, che’gu gaji besar…

Sekarang katanya zaman kemelesetan ekonomi. Orang cakap, jomlah balik kampong, boleh tanam jagung. Pa’chik cakap, pa’chik mana ada kampong. Apa ingat semua rakyat Malaysia ada kampong, ada tanah? Itulah, kecik2 tak nak mati, besor jadi menteri, bikin susah rakyat sendiri. Tapi rakyat tetap beri undi, sebab dapat hadiah payung, kipas dan topi. Kalau bernasib baik dapatlah duit kopi sepuloh doploh ringgit.

Katanya minyak mau naik lagi?

3 Respons to “Bila Tulang Sudah Reput”

  1. prebetsabu Says:

    ahhaha.. bro.. sama lak nama kita…
    saje search nama sendiri nasron kuar lak blog hang..

    😉

    • Nasron al-Jauhari Says:

      @ prebetsabu

      tak ramai orang yang bernama seperti kita NASRON. nama saya sempena nama guru ayah saya waktu dia muda2 dulu. sebenarnya nama NASRON ini “berat”. saya tak galakkan diletak nama ini kepada anak cucu.

  2. yasua Says:

    1. heheee.. berat yang macam mana tu der.. Nasron..? adakah seberat sebuah kete buruk jiran sebelah umah nenek saya?? atau seberat besi buruk yang dah dekat 7 8 tong di bengkel ayah saya… hm jawap dgn bernas ye bro Nasron.. jgn pula makan nenas ketika menjawap yer.. ;))..
    2. best sesangat saya dpt baca karangan pendek bro Nasron ni..ilang gerk lah tention yg mengserabutkan kepala saya ni..Almaklumlah pelbagai dugaan yg menimpa,kadangkala terasa diri seperti bahan buangan yg tak boleh nak di resaikel lagi dah.. hadoiiiyay…
    3. nak tanyalah.. jika Bro Nasron Bijak bestari… tolong lah jawapkan soalan saya ini.. kita hidup utk makan ke atau kita makan utk hidup.. ? soklan ni saya dpt dari seorang yg saya sgt hormati iaitu ayah saya..dan sampai kini saya x dpt nak menjawapnyer..

    eh maaf yer..dah terpanjang pulak ngomentar nyer bro.. x kisah..tahun ni atau thn delapan belas akan dtg utk pa’chik menjawapnyer..asal ader jawapan yer.. terima kasih…


Tinggalkan komen