Burger Siapa Sedap? Saya nak try…


burgerdepan.jpg

Hari ni saya nak cerita pasal ahli politik terlampau burger… Ramly Burger. Bukan pasal burger McD, Burger King atau KFC. Sebelum tu nak tanya, siapa tak pernah mencekik makan burger pakcik Ramly yang dijual di tepi2 longkang jalan dan juga kat pasar borong malam? Jakun Kesian betul la. Rasanya tak layak belum lengkap menjadi rakyat Malaysia kalau belum pernah makan burger tu.

Ramly Burger ini Malaysian made tau! Rasanya betul2 Malaysiana. Sumpah malaikat empat puluh empat tak ada kat luar negeri except Singapore. Sebab kat Singapore burger tu popular jugak. Papa Rock Ramli Sirap Sarip dulu time bulan puasa selalu meniaga burger ni kat pasar Geylang Serai. Orang Singapore juga pernah “kiasu” pasal benda nih. Diorang sanggup menyeludup beratur panjang pasal nak rasa burger ni. Kitorang tak boleh buat apa2. Lagipun kitorang dengan engkorang kan sedara serumpun sepupu sepapat. (Dah terspeaking bahasa Melayu Singapore pulak!) Peace!

Sejak kebelakangan ni saya rasa sakit tak puas hati la beli burger ni. Banyak peniaga burger ni yang bodoh tak pandai buat dan kedekut tahi hidung masin nak jimat bahan. Kadang2 resepi diorang hancur tah apa-apa ntah.

Memandangkan saya mempunyai pengalaman yang banyak (pengalaman makan ler) berkaitan burger ni, ni la saya nak lecture cerita sikit. Sebenarnya, basic recipe untuk buat burger Ramly yang lazat tu gampang kok simple je. Roti mesti lemah lembut, daging burger pakai Ramly punya, pakai sos berkualiti (jangan pakai brand Mewah – sos paling murah dan paling tak guna serta tak berkualiti di pasaran), Maggi Seasoning, Lee & Perrins Worchestershire Sauce, sedikit ganja serbuk lada sulah dan air bateri bawang putih. Sayurnya pula adalah combined antara sayur-sayur seperti daun ketum salad, hirisan timun, hirisan atau racikan bawang, hirisan kobis, hirisan tembikai tomato, lettuce, timun bangla jepun atau racikan rumput carrot dsb. Kalau betul cara memasaknya, hasilnya sungguh canggih dan kelihatan mengerikan menggiurkan!

Pernah saya makan burger ni, mamat penjual burger tu letak kepingan asbestos nanas. Haiyoooo… dia ingat ni Pekan Nenas Hawaian Burger ker? Sebenarnya kalau letak nanas tu boleh juga, tapi pastikanlah nanas tu yang dah cukup tua/masak atau kepingan nanas dalam tin, yang telah dipastikan tidak masam. Akibat tindakan mamat tu, burger tu sungguh tidak menyelerakan dan mengecewakan dan patut ditongsampahkan!

According “survey” pendapat dikalangan orang kampung saya penggemar Ramly Burger, rasa burger Ramly yang sedap mestilah mempunyai ciri-ciri ini;

  • Sedikit pedas
  • Sedikit manis
  • Sedikit berkrim
  • Sedikit berempah
  • Kaya dengan sos (gabungan sos cili, sos bbq, self made sauce, mayonis etc)
  • Aroma minyak atar sedap dan menyelerakan
  • Penampilan yang seksi menggiurkan
  • Harganya mestilah murah berpatutan

Pada zaman pop yeh yeh tahun 80an, tak ada orang bungkus daging burger pakai suratkhabar telur. Diorang buat makhluk asing. Telur akan digoreng menggunakan seterika “pencetak” agar bentuknya bulat macam bola daging burger. Rempah kari dan serbuk heroin lada tidak digunakan. Teknik membungkus daging menggunakan kertas telur dan penggunaan serbuk emas kari, serbuk lada dan keju hanya muncul pada radio era rock kapak pertengahan atau akhir 90an. Saya secara peribadi lebih suka telurnya double dibuat bulat. Kalau dibungkus, telur tu dah jadi tipis sangat dan rasanya jadi kureng.

Sekarang ni, ada banyak sesetengah warung burger menggunakan BBQ Sauce. Sebenarnya BBQ sauce ni sedap. Tapi bangangnya malangnya ialah mereka letak siput seciput jer kat tengah-tengah celah daging burger yang dipotong. Tiada worchestershire sauce. Sebab tu kadang bila gigit, rasanya macam siot tawar hambar… tak kick! Kalau diorang celup cover semua daging tu dengan BBQ sauce tu tak apa juga. Ni seciput jer!

Ada satu gerai tu dia letak kacang merah / kacang panjang panggang kat burger tu. Apakah relevan burger diletak kacang tanah merah? Mmm… ntah chef mana beri idea tu. Ntah apa2 ntah!

Sebab tu saya menyampah malas nak beli burger kat tepi jalan ni sembarangan. Sebab kualitinya hancur tak konsisten dan rasa tak sama macam dulu. Nak cari penjual burger sejati yang mementingkan rasa dan kualiti sangat payah. Yang jahanam cincai boncai ramai la.

Sebenarnya, gabungan parti politik sos adalah sangat penting dalam membuat rasa yang enak. Deria rasa kat lidah di kaki mulut kita kan boleh mendetect rasa manis, masam, masin, pedas dan pahit. Sebaiknya semua rasa nak kena ada kecuali pahit. Barulah ada kick dan sensasi yang tersendiri yang sulit diungkapkan dengan kata2. Hanya lidah, mulut dan saraf tunjang otak yang mengerti!

Kat atas tu saya letak iklan gambar slideshow bogel mengenai Burger Ramly. Foto2 tersebut saya cilok pinjam tanpa izin dari internet. Sebab saya ambil dari banyak sumber, jadi saya malas catit sampai tak tercatit web pemiliknya. Mana yang ada endorsed nama kat foto tu kira OK lah, tapi yang tak endorsed… minta maaf bebanyak, saya malas nak ingat lupa nama web kamu. Harap jangan saman marah aaaa. Saya curi pinjam jer foto-foto kamu tu untuk dilihat oleh penggemar2 Ramly Burger.

Maaf artikel kali ni banyak sewelnya pembetulannya. Maklum orang yang nulis tengah bangang bengang. Sebab teringin melantak makan burger, tapi duit pokai belum gaji.

Tambahan;

Sori naik lori la ye sebab tadi lupa nak muatkan sekali lagu “Ramly Burger Song”. Korang ingat cuma McD, KFC dan Burger King jer yang ada lagu? Silapla korang. Ramly Burger pun dah ada lagu tau! English lagi tu. Silalah dengar ya…

RAMLY BURGER SONG

Ryan:
I’m so hungry,
Oh so hungry,
But it’s late and all the shops are closed.
What should i eat?
Where should i eat it?

Trio:
Let’s-Have-Some..

Ramly Burger, Ramly Burger,
Best-est burger ever!
Ampang, Taman Tun, Damansara Esso,
Don’t you think that’s clever?

Chicken or beef or fish or deer,
Or prawn don’t forget!
With buns and cheese and veggies too,
They will make you wet!

So come on down to Ramly,
Especially these three!
Ampang, Taman Tun, Damansara Esso,
Just listen to me
AND ME!

It’s open until late so you can come here for a date!

It’s cheap it’s good!
It’s the best food,
For youuuuuuuu!!

Co-written and co-directed with Teh U-Jinn (www.youtube.com/tehujinn)

 

24 Respons to “Burger Siapa Sedap? Saya nak try…”

  1. ixora Says:

    Nasib baik la org kat rumah ni dh keluar.. kalo tak, mesti diorg ingat saya dah sewel lepas sakit gigi aritu sbb tgh gelak tak ingat dunia ni. hak hak hak… **gelak guling2**

    Adui,meleleh air liur baca entri ni! Gambar burger kat atas tu mmg menggoda & nampak sangat sedap+lazat.. **drooling**

    Nasron jawab;

    FYI, saya tengah bereksperimen tentang teknik terbaik menyediakan burger dan cuba mencipta “home-made sauce” yang kick tetapi friendly dari segi kos bagi kegunaan komersil. Huahahaha…

    P/S: Awak kena tengok balik post pakcik ni sebab pakcik tadi terlupa nak muatkan video Ramly Burger Song.

  2. dakchomey Says:

    huh…mcm2…

    Nasron jawab;

    Tak minat burger ke? Tak pernah cuba? Try la satu…

  3. xpvsvista Says:

    Peh….. Burger yg kat atas tu…super special tu… Kebetulan dah seminggu tercari2 burger yg boleh memuaskan nafsu makan… sampai la ni dapat burger hampeh! Ada sesapa tau kedai burger best area ampang , selain O**I BURGER?

    Nasron jawab;

    Memang sekarang ni susah nak dapatkan burger yang betul2 kick.

    Saya kat Pasir Gudang la brader. Dah lama tak naik KL. Dulu masa muda2 biasa tu main2 kat KL (Puduraya). Hehehe.

  4. ixora Says:

    pakcik mmg!sib baik la sy ni pengunjung setia blog ni. eheh

    patut la entri ni masuk carta.. ada tambah lagu rupanya. hahahah. er,bkn ke si razif 8TV Quickie ke tu?

    Nasron jawab;

    Ha aaa la. Muka budak lelaki tu macam pernah nampak. Betul la tu di 8TV. Tapi pakcik biasa tak tengok rancangan tu, cuma kadang2 masa tukar2 channel je. Biasanya tv yang tengok pakcik.

  5. avataraang Says:

    banyak btl ye aspek yg kita kne nilai bile beli burger..selama nia ku xprsn la plk..hehehe..xpe..pasni aku mesti lebih peka bile nak membeli burger ramly or burger tepi2 jalan 😉

    Nasron jawab;

    Hehehe… Hanya jauhari yang kenal maniam, ehh manikam!

  6. ixora Says:

    Adoi, patbelas kali baca balik pn still nk tergelak pecah perot!

    Ye,ye.. ai tau yu hensem pakcik. Tu pasal tv tgk pakcik. =P

    p/s~mn resepi puding jagung tu?sy tggu… huu…

    Nasron jawab;

    Tau tak perr.

    Resepi tu dah siap. Sila lihat Cara Membuat Puding Jagung Lengkap Dengan Kuah Buah-buahan

  7. SembangKomputer.Com Says:

    ai.. tengok slideshow tu buat terliur je.. kat asrama ni dah la takde makanan..cess

    sate pun sama. sate skang makin kurus, makin sikit, dan main kurang masak. susah dah nak cari sate yag gemuk2 dan gebu2. buat sendiri la senang

    Nasron jawab;

    Yup betol. Zaman sekarang, sate makin kecik, rasa makin hambar, harga makin mahal. Saya suka makan sate tapi tak suka beli sate sebab tak berbaloi. RM5.00 baru dapat 10 cucuk kecik2… mana puas. Baik makan burger. RM3.50 dapat KING BURGER! Kenyang beb!

  8. s m i t h - Says:

    Burger Ramly Taman Tun Mmg Best!
    Ampang, Damansara, Esso tak penah ty lagi..

    Nasron jawab;

    Apa yang best nya Burger Ramly Taman Tun? Ceritalah sikit. Saya pun nak tahu jugak. Maklumlah penjual burger Ramly ni ramai dan masing2 memang mempunyai teknik dan resepi yang pelbagai dan tersendiri.

  9. dol Says:

    korng kalo nak burger ade kick wat sndiri la…korng bkan xtau bnyk brng2 mknan naik arge…bkan cam dulu brng murah… kalo diorng (peniaga) nak ikut citerasa tekak korng boleh tp jgn marah kalo diorng taruk arge ade kick ckit…korng jgn salahkan peniage tp korng kene salahkn kerajaan jd pilihan raye ni jgn undi parti bn undilah parti pembngkang kerana bn adalah singkatan parti barang naik dngn itu baru akan adenye burger yg mengikut cite rase tekak korng dan baru ade kick…

    Nasron jawab;

    Butol… baaaaanyak butol awak punya cakap. Saya harap, pilihanraya ini tawon sumuaaaa orang gumbira wuntuk mengundi calon masing-masing.

  10. ekmal Says:

    Layari this link, http://sempoioblong.blogspot.com/
    Oblong burger terbaru dipasaran Malaysia!

    Nasron jawab;
    Try la poslaju / kurier burger tu kat saya. Nanti baru boleh saya buat review kat blog ni.

  11. her Says:

    ada sape2 yg dok kat seremban?
    saya berniaga burger gak

    Nasron jawab;

    Oiiiiiiiiiiiii orang Serembannnnnn… tolong jawabbbbbb… kita ada kawan meniaga burger kat Seremban ni nak cari gengggggggggggg.

    Saya suka orang meniaga burger yang berkualiti dari segi bahan dan rasanya. Saya yakin anda pun begitu juga!

  12. zulaikha Says:

    best2x~!!
    mm, kiter tgh wat packaging tuk burger nih..
    tuk assg kiter…
    huhuhu…
    wat psl burger best gak…. lg2 burger ramly..
    nk upgradekn lg packaging tuk burger..
    so, nk redesign alek produk burger nih…
    bagus gak… sbb burger rame yg suker burger….
    so, best lor klw nk wat abt burger nih…
    mm, doakn youk abt my assg 4 burger ramly…
    mudah2an dpt A’s…
    😉

  13. nizam Says:

    Sekiranya anda lalu@berada di Bandar Baru Bangi,Silalah singgah di Maniz Burger.Lokasi hadapan kedai makan Azura/sebelah Shell SS 16 Bandar Baru Bangi.(http://manizburger.blogspot.com)

  14. othman juliana Says:

    gerai burger btul2 di sebelah 7Eleven Taman Sri Gombak. Burger sedap juga-cuma roti kurang umphh! tapi dari gaya-jualan kencang sbb daging burger sahaja sudah penuh satu meja plastik empat segi yg di kedai2 mkn tu&it was still early-rasanya lepas midnight ada tambahan lagi. oh ya, depa ada jual gak burger kambing Ramly~ oh, jd ter’ngidam pula! haha.

  15. azri Says:

    bege kat tmn sri gombak dah makan tapi yg best kat balakong..sedap giler..mewah dgn mayonis

  16. Nik Ahmad Says:

    Salam, saya nak mintak izin guna gambar berger kat ats tu utk group kat facebook bleh tak?
    ni group nye:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=125393800839935

    Ade projek nak buat.. nak majukan lagi industri perniagaan berger malaysia ni.. nak tolong abang2 berger kita tu majukan perniaggan diorg… bleh eh… hidup! berger malaysia.. hehe

  17. azhar Says:

    Sy buka gerai burger dah lama.apa yang tips pakcik berikan sy akan buat penambahbaikan.sy guna sos dr cap Jagung yg terbaik di Utara Kedah .Sapa nak cuba mai la masuk dalam balai bomba pekena Burger Hijau Kuning pasti terangkat .tak sedap duit bagi balik

  18. azhar Says:

    Mai ajak kawan2 pekena burger dari Utara esok pasti nak lagi .bukan nak puji tp itula hakikatnya

  19. jack&bond Says:

    salam,saye memang berminat nak bukak kedai burger dlm tempoh 2 minggu akan dtg,tp saye perlukan satu standard recipe utk komersial punye la..harap brader nasron akan tunjuk kan care2 buat burger terbaik dan homemadesauce nye skali..ehehe

  20. Nasron al-Jauhari Says:

    adik2, abang2, kakak2…

    kalian boleh tengok resepi pakcik di sini https://nasron.wordpress.com/2009/08/22/resepi-memasak-burger-ramly/

    semoga bermanfaat.

  21. dayaz chantek herbs Says:

    AKu penggemo bege!!!
    sejak tahun 2004 aku mula bisnezz burger ni..maklum le kt kmpong..mn ade burger ramly ni..so aku pakai purnamaa…sos die mak aku yg bt kan…huhuu..memandangkan dagingnye x begitu enak…aku cover ng sos yg enak hasil dr tangan mak aku,,,
    tahun 2007 aku bisnezz burger bersama suami tersayang..sblm bisnezz..aku ng suami testing citarasa selama sminggu…
    aku combine tomato n cili,mayo..rase die mmg best utk mulut aku r..then aku tny cust.ape yg die rs…die ckp..tip top..best gile..wiiieeee..
    skg 2012 aku berbisnezz berger kembali..resepi yg sama aku guna..dan burger aku mendapat perhatian komuniti…w0t-w0t

  22. ahmad kamal Says:

    askum saya blt2 nk bt beger yang sedap

  23. hasniza Says:

    makan je burger ray ray, saya dah cuba mmg terbaek la. dah la daging besar rasa 100% daging, kat food court tesco extra puchong

  24. movie trailer Says:

    Excellent beat ! I would like to apprentice while you amend your web site, how could i subscribe for a
    blog site? The account aided me a acceptable deal.
    I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered
    bright clear idea


Tinggalkan komen