Cara Membuat Donut Yang Simple Dan Sedap


Tahu apa itu donut? Tak tahu? Kesiannya… Ada yang sukakan donut? Selalu beli ya? Kenapa tak cuba buat sendiri? Senang, kosnya murah dan gerenti sedap! Ni ada resepi yang saya dah try sendiri.

Bahan-bahan Untuk Donut

  • Tepung Gandum 1 kg
  • Ibu Roti Brand Mauripan 1 paket (11 gram)
  • Gula Pasir 7 sudu besar
  • Garam Halus 1 sudu kecil
  • Susu Tepung (Paling bagus yang jenis Full Cream) 1 cawan
  • Marjerin 1 cawan
  • Telur 2 biji
  • Serbuk Penaik / Baking Powder 1 sudu kecil
  • Air secukupnya

Cara Memasak

  1. Isikan ¾ gelas air suam dicampur dengan 1 sudu kecil susu tepung penuh krim atau gula pasir (senang pakai gula pasir jer sebab gerenti jadi – susu tepung kadang ada jenis yang tak sesuai) dan 1 paket ibu roti Mauripan dan dikacau hingga rata. Biar 10~30 minit atau hingga buihnya mengembang naik ke bibir gelas.
  2. Masukkan tepung gandum, gula pasir, garam halus, susu tepung, marjerin, telur, serbuk penaik dan air ibu roti tadi ke dalam besen kecil.
  3. Aduk adunan tersebut dengan dituangkan air sedikit demi sedikit sambil menguli adunan hingga menjadi doh selama kira-kira 30~45 minit.
  4. Tanda adunan telah cukup diuli ialah apabila ia menjadi kurang / tidak melekat pada tangan anda.
  5. Apabila telah selesai menguli, tutup besen yang mengandungi besen kecil tadi dengan kain dan letakkan pada tempat yang hangat supaya ia dapat mengembang dengan cepat dan sempurna. Biar selama kira-kira 1 jam.
  6. Tanda doh telah mengembang dengan sempurna ialah apabila saiznya telah menjadi dua kali ganda dari bentuk asalnya.
  7. Ambil doh yang telah kembang tersebut dan uli sekali lagi kira-kira 30 minit.
  8. Leperkan doh kira-kira berketebalan 5 mm dan cetak dengan pencetak donut.
  9. Biarkan doh yang telah dicetak itu kira-kira 30~60 minit.
  10. Doh yang telah sedia untuk digoreng akan kelihatan telah mengembang dari bentuk asalnya.
  11. Goreng doh dengan minyak masak yang telah cukup panas. Minyak masak mestilah cukup banyak untuk membuatkan doh tenggelam walaupun nanti donut tu akan timbul. Goreng kira-kira 3~5 minit hingga warna bertukar jadi kuning kecoklatan. Paling bagus jika menggunakan deep fryer dengan setting suhu 375° Fahrenheit.
  12. Toskan donut dengan menggunakan kertas tisu serap minyak dan biarkan ia sejuk selama 15~30 minit. Jangan sira kalau donut masih panas, nanti gula akan “menais” / jadi bertepek-tepek basah.
  13. Sira donut dengan gula icing atau dengan gula pasir yang telah dikisar.
  14. Makan dengan beradab dan jangan gelojoh serta jangan lupa baca Bismillah!

Petua & Teknik Efektif

  • Tiada pencetak donut? Jangan panik! Gunakan gelas sebagai pencetak. Gelas kaca atau gelas plastik, dua-duanya boleh. Caranya ialah tekap mulut cawan tersebut pada doh dan pusing-pusingkan dengan tekanan.
  • Lubang tengah itu boleh dibuat dengan menggunakan muncung botol air, tak kiralah botol air mineral atau botol air apa pun.
  • Cara mencetak; Leperkan doh dan taburkan sedikit tepung lalu ratakan biar tak melekit. Lepas tu cetak gunakan gelas pada doh leper tu sampai penuh. Kemudian ambil keluar baki frame doh. Barulah anda buat lubang tengah pulak! Lepas tu pindahkan ke tray yang telah ditabur tepung supaya tak melekat. Doh yang permukaan atas terbalikkan ke bawah.

Nota: Saya dah cuba sendiri resepi ni. Saya gerenti donut tu insya’allah lembut dan sedap! Orang tak ada gigi pun boleh makan! 1 kg tepung gandum akan menghasilkan kira-kira 70 biji donut! (Bergantung kepada saiz pencetak)

Dikirim dalam Resepi. Label: , , , , , . 143 Comments »

143 Respons to “Cara Membuat Donut Yang Simple Dan Sedap”

  1. KNizam Says:

    takde gambar ke ek? hehehhe

  2. Nasron al-Jauhari Says:

    @ KNizam

    tu la masalah utama saya. sebelum nak buat projek masakan, saya biasanya dah terlintas kat otak nak amek gambar. tapi bila saya dah start masak, saya jadi lupa pulak. apalagi kalau dah siap masak, memang jadi lupa terus!

    saya cuma teringat semula nak amek gambar bila perut dah kenyang dan semua telah selesai dimentekedarah!

    betul la kata orang, kelaparan menyebabkan hilang pertimbangan dan kewarasan!

  3. ixora Says:

    En Nasron ni mmg rajin memasak ye? hee..

    Donut buat sendiri mmg sedap tapi donut yg di jual tak sedap sebab da sejuk kecuali Dunkin Donut. hehe.

  4. Nasron al-Jauhari Says:

    @ ixora

    nak kata rajin tu tidak ler, cuma kadang-kadang jer. saya sekarang tengah buat research macam mana nak buat inti “jeli limau nipis” dalam donut.

    saya pernah sekali makan donut tu waktu singgah kat dunkin donats kat highway plus. member belanja. sedap. sampai teringin nak cari resepi dia. nak tiru sebijik.

    bagilah idea macam mana nak buat benda tu.

  5. ixora Says:

    Donut oh donut..

    Baca resepi donut en Nasron ni kelmarin sampai saya tetiba teringin sgt nk mkn donut. Patut bleh termimpi2 smlm. haha.

    Idea..? err,idea ‘jeli limau nipis’ atau dunkin donut yg sedap itu? hee..

  6. honey Says:

    Dulu memang saya ada buat. dah lama dah, jdk gak… xpi skrg rase nk buat balik lah…emm teringin lah pulak…sy dah bayangkan tentu jd. Klu ada resepi yg best share2 lah lg ya Enc. Nas.

    Nasron jawab;

    Insya’allah saya akan tulis lagi resepi yang simple2 tapi sedap.

  7. aku_si_dewi Says:

    wow, simple resipi ni..nak gak try ni..
    nak tanya..ada tak resipi nak buat cream coklat@strawberry utk salut kat donut ni..alaa..kiranya nak buat ala2 dunkin donut la..very the colurfull gitu.hehehe

    Nasron jawab;

    Oh nak cover donut tu ngan coklat ya? Senang jer. Masukkan ke dalam periuk Coklat untuk masakan, Susu Cair / Susu Pekat Manis dan gula. Air sikit jika perlu. Masak dan kacau hingga sebati. Lepas tu celup atau tuangkan kat donut. Lepas tu biar sejuk. Nanti dia “keras” sendiri. Dah boleh untuk di makan. Senangkan? Kalau tak ada coklat untuk masakan, pakai Milo pun boleh! Pandai-pandailah adjust sendiri. Selamat mencuba!

    Kalau strawberry awak gunakan white coklat + perisa strawberry.

    Boleh juga kalau dihias menggunakan coklat rice atau yang kaler2 tu – saya tak tau nama dia apa. Banyak dijual di pasaraya atau kedai yang jual barang2 kueh.

  8. aku_si_dewi Says:

    en.nasron,
    tq for ur reply. biasa resipe yg saya pakai kalau ada cooking coklat mesti dicairkan bersama whipping cream..yg ni pakai susu cair jer..jimat tu…tq so much..
    nanti kalau ada lagi resipe untuk buat donut ni ada filling ..share2 la ya..

    Nasron jawab;

    Saya punya resepi simple jer. Saya guna kaedah paling mudah dan murah. Insya’allah tetap sedap (mengikut tekak saya la). Namun begitu, saya tak berani jamin resepi saya yang terbaik atau paling bagus… sebab saya bukan chef! Saya cuma seorang kaki makan yang minat main masak-masak!

    So, kalau ada resepi atau kaedah yang lebih baik dari saya, awak ikutlah yang terbaik… Naik segan la saya. Whipping cream pun saya tak pernah guna. Setakat perhatikan saja di hypermarket. 😀

  9. fazzy Says:

    mmmm….saya rasa resepi nie memang best
    nk tryler….
    peace

    Nasron jawab; Try… jangan tak try… u should try it!

  10. sheri Says:

    askum.. en.nasron.. saya nk tya resepi donut nie blh wat burger malaysia skali ka? klu blh saya nk wat donat dgn burger malaysia dlm ms yg sama.. tima kasih

    Nasron jawab; Boleh… sangat boleh… silakan cuba!

  11. sheri Says:

    oppst.. terlupa saya nk tya, air yang nk digunakan tu byk mana yg dikatakan secukupnye. blh bagi anggaran x? dlm secawan ka apa ka? tima kasih.

    Nasron jawab;

    Saya dah buat beberapa kali, tapi tak pernah sukat dengan tepat kalau bab air ni. Biasanya saya main agak2 jer. Asal jangan lembik sangat sudah ler.

    Sebabnya ialah jenis / brand tepung juga menentu sikit atau banyak penggunaan air. Contohnya kalau pakai brand Cap Sauh dengan brand Bakers Choice, sukatan air tak sama. Saya main bantai agak2 jer. Kalau rasa terlembik, saya tambah lagi tepung. Hehehe.

  12. fahten Says:

    salam en nasron…saya nak bertanya tentang donut ni…saya ada projek business yang akan dibuat minggu depan…leh tak ajar saya buat donut dalam anggaran 20 biji shj…sukatan yang betul agar saya tidak terlebih buat…tolonglah saya

    Nasron jawab;

    Sukatan saya main agak2 aja. 1 kg tepung gandum cukup untuk buat 20 biji donut saiz besar. Awak beli ibu roti brand Mauripan. Awak ikut jer resepi dalam pek Mauripan tu. Tapi teknik awak boleh tiru saya. Masa menguli tu betul2 agar donut jadi lembut dan sedap.

  13. roy Says:

    Salam En Nasron, petang tadi saya cubalah buat tapi saya buat 1/2 kg je(dptlah dlm 30 biji).Lain-lain sukatan main agak je. Saya ingat dah tak jadi dah pasal yis dah expired(tak berbuih pun).peraturan membuatnya saya cuba sedaya upaya mengikutnya. Jadi, lembut dan sedap. Taklah jadi yg macam dekat bakery tu kulit luar licin kekuningan. Lebihan 20 biji saya goreng sekejap ala kadar saja, toskan minyaknya dan simpan dlm bekas plastik seterusnya ke peti ais. Untuk digoreng kemudain hari. Nak tanya ni, bagaimana pula cara En Nasron simpan lebihan(ala-ala buat stok gitu).
    Saya pernah buat donut beberapa kali,tapi tak sesedap ni. Terima kasih.

  14. Nasron al-Jauhari Says:

    Encik Roy yg dihormati,

    Err mana ada donut yg kulit luar dia licin kekuningan. Ni mesti salah tengok tu. Kalau kulit luar bun atau roti memanglah boleh jadi macam tu. Senang jer nak buat dia. Awak sapu jer dengan kuning telur masa nak bakar / masak dalam oven. Tu jer rahsia dia.

    Kalau donut, kulit luar dia sama jer. “Kuning2 taik gigi” jer kaler dia.

    Awak nak buat bisnes frozen food ke? Teknik awak buat stok tu dah betul la tu. First goreng ala kadar jer. Lepas tu toskan minyak. Then, masukkan dalam bekas dan letak dalam freezer. Kalau nak goreng balik, kena biar dia defrost dulu. Tu jer la sedikit ilmu dari saya yg tak pandai memasak ni.

    Donut ni boleh juga dibuat roti bun. Tinggal tambah jer gula lebih sikit, biar manis sket. Lepas buat doh, sapu kuning telur atas dia dan bakar dalam oven. Suhu… saya lupa… time… lebih kurang 40 minit la agaknya… lupa laa. Awak buat experiment sendiri laa. Senang jer tu…

    Selamat mencuba. Jika gagal, cuba lagi dan jangan bom dapur awak ya!

  15. Fitra Says:

    Encik Nasrun,

    Isikan ¾ gelas air suam dicampur dengan 1 sudu kecil susu tepung penuh krim dan 1 paket ibu roti Mauripan dan dikacau hingga rata. Biar 10~30 minit atau hingga buihnya mengembang naik ke bibir gelas.

    betul ke pakai susu tepung?
    bukan ke pakai gula?

    Terima Kasih

    Nasron jawab;

    Rileks la Fitra… rileks… Jangan tokojut. Bawak bertenang… Tarik nafas dalam-dalam. Sobonarnyo nak pakai gulo atau pakai susu topung, pakai susu cap junjung… semuoooo buleh.

    Kenapa? Mengapa? Sebenarnya susu atau gula tu adalah sebagai makanan kepada yis / ibu roti tu agar dapat berkembang biak. Ni benda sains, kalau nak tahu lanjut terpaksalah awak masuk sekolah balik. Huhuhu.

  16. Fitra Says:

    Awak lah yang rileks,apa nak melenting ni..
    saya ingat awak tersalah taip,itu jer…..
    Bukan apa,
    saya test air suam,gula dan yis ok jer berkembang,
    saya pakai air suam,susu tepung dan yis,huh..tak berkembang langsung(ingatkan yis yang problem),padahal guna yis Mauripan dalam peket yang sama.

    cuba tengok ini,
    http://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/project_ideas/MicroBio_p005.shtml

    Nasron jawab;

    Ehhhh… saya melenting? Tak lahhh… Huhuhu. Maaf banyak2 kalau telah membuat awak menyangka saya melenting.

    Benda2 macamni saya buat dengan happy. Tak de kena mengena dengan melenting, melompat dan memanjat. Agogo ada laa…

    Sebenarnya, saya pun dengar cakap orang juga. Cikgu saya cakap kalau letak susu tepung lagi cepat naik. Letak sikit jer. Bukan letak macam nak buat air susu. Selama ni saya buat jadi. Saya buat pakai susu anak saya. Siap ada probiotik lagi. Hehehe.

    Tapi pakai gula pun memang jadi. Sebab saya pun buat juga pakai gula.

    Walau macammana pun tentu ada sebabnya awak buat pakai susu tak jadi. Iya tak? Tapi saya tak tahulah jawapannya. Awak tolong cek ya. Kalau dapat jawapan, beritahu kat sini. Biar ilmu ini kita kongsi bersama. Kalau sudi laaa…

    p/s: Profesion saya bukan tukang masak, bukan tukang buat roti dan bukan juga ahli sains. Saya juga bukan dokter, loyer, majistret. Saya seorang … tukang makan jerrr. Huhuhu.

  17. Nasron al-Jauhari Says:

    Saya ada sedikit info pasal benda ni. Tak tahu betul atau tidak. Tapi wajar diselidiki. Mengikut kata beberapa orang member yg pernah cuba buat yogurt atau tairu, diorang cakap kadang diorang buat pakai susu tepung tak jadi. Dipercayai berpunca dari susu tepung itu sendiri. Ada jenis boleh, ada jenis tak boleh kot? Tapi kalau buat pakai susu segar pasti menjadi.

    Kesimpulan wong deso seperti saya ini ialah, mungkin susu tepung yg telah steril sepenuhnya dan tidak memungkin pembiakan bakteria itu yg menghalang perkembangan yis. Manakala susu tepung anak saya yg ada probiotik itu mengandungi / menggalakkan perkembangan bakteria baik itu membuatkan yis boleh berkembang biak. Agaknya laaa.

    Apa pun, sila tanya guru sains anda. Jangan tanya cikgu sejarah, karang pening cikgu tu nak menjawab! Huhuhu.

  18. Mrs Roy Says:

    Try kali kedua,kali ni pakai belasah je(sukatan agak-agak)
    resultnya lagi best/menjadi.Sempatlah simpan stok untuk 4 hari. En Nasron, saya rasa langkah no.7 tu penting.Selama ni saya tak pernah buat macamtu.Tu yg tak jadi tu.
    Saya akan sentiasa menggunakan resepi ni.Terima kasih.

  19. Nasron al-Jauhari Says:

    saya sebenarnya buat pakai agak2 jer sukatan. ikut gerak hati jer. tak ada la strict betul. tapi step dia memang saya follow abis.

    resepi saya ni atas saya tulis setelah buat beberapa kali uji cuba. alhamdulillah, memang ianya sangat puas hati. resepi ni dah saya sebarkan ke keluarga saya sendiri. emak saya paling suka resepi ni.

    emak saya pernah buat tak letak margarine atau butter langsung! hasilnya tetap lembut. rahsianya ialah menguli dengan betul dan lama. bantai cukup2 time nguli. waktu menggoreng juga apabila doh dah agak kembang. jadi step2 tu kena ikut betul, kena sabar.

    tapi saya tak jamin orang lain buat akan mendapat result yg serupa. rezeki masing2 la. apa pun, lebih baik mencuba sesuatu yg baik daripada tidak mencuba langsung. at least kita dapat satu pengalaman secara langsung, bukan daripada mulut orang lain. you can see it, touch it and feel it!

  20. JauharatuDini Says:

    saya nak try resepi donut ni esok..tgk jadi ke tak…

  21. JauharatuDini Says:

    en nasron!
    semalaman saya tgu donut saya menjadi atau tak…mula mula buat adunan donut,doh tak menjadi..lembik semacam..ingat nak buat 1/2kg je..lembik punya pasal terpaksa buat 1kg..ingatkan dah tak jadi dan..tapi syg membazir..cuba dan cuba lagi..baru la adunan saya tu jadi doh!kelakar…hahhahhah…dan akhirnya menjadi juga selepas di goreng dan di makan mmg sedap..huhu saya ingat mmg tak akan menjadi…jadi jugak akhirnya…balance simpan dlm peti sejuk..

  22. Nasron al-Jauhari Says:

    @ JauharatuDini

    Setakat ni semua yang membuat donut ni akhirnya menjadi. Tapi kalau nak menambah pengalaman, bolehlah cuba adjust-adjust resepi ni mana-mana yang patut.

    Selamat bereksperimen!

    @ Semua Pengunjung Blog Ini

    Selamat Hari Raya Aidilfitri/Idulfitri, Maaf Zahir/Lahir & Batin.

  23. arelynn Says:

    banyak sgt la 1kg tepong
    boleh tak bagi sukatan utk semua bahan tue..tapi utk 10biji donut?

  24. arelynn Says:

    roti brand mauripan tue ape

  25. Nasron al-Jauhari Says:

    @ arelynn
    1 kg tepung pun boleh buat 10 biji donut apa… saiz resaksa laaa

    ibu roti brand mauripan laaaa bukan roti brand mauripan.

    ibu = emak = bonda = mummy = mom… boleh ganti ibu roti jadi emak roti???

  26. ida Says:

    kalau yis tu kita simpan dlm fridge boleh x? mati x yis tu? saya buat x naik langsung.. sbb yis tu saya simpan dlm fridge ke?

  27. Nasron al-Jauhari Says:

    @ ida

    mmm… saya tak pasti dia mati ke tidak. cuba bawak hospital, biar doktor cek!

  28. nazlan Says:

    Kalau 1kg tepung boleh dapat 70 biji,berapa harga sebiji yg kita boleh jual dan boleh dapat untung.

  29. Nasron al-Jauhari Says:

    @ nazlan

    bro, kena tengok saiz dia jugak. 1kg tepung boleh buat banyak atau sikit tergantung saiz dia. harga awak kena adjust ikut saiz ler.

    sendiri harus pikir sebab saya tak bisnes jual donut. hehehe.

  30. M. SAFRIZ Says:

    salam……….

    sila baca buku akta makanan utk keterangan lanjut!!!

    guna yis segera jenama mauripan……..

    makanan utk yis…….. gula, protein & kelembapan!!!

    nk lbh senang, first step gaulkan smua bhn kering!!! kecuali garam……..

  31. samsul yusof Says:

    saya rasa donut saya sangat sedap laa..tp macam mana saya nak meluaskan pasaran donut saya yang sedap nie haa?dan lagi satuh..saya mmg kedekut sket klu org nak amek donut saya dengan free..sbb saya bwat donut smuanya dengan menggunakan duit saya time saya keja basuh pinggan di satu restorn di tmpat saya.sekian gracias!

  32. siti bijih fatimah Says:

    sy ada masalah sket sebenarnya..tp sy segan laa nak bgtaw sbb bnda ini menjijikkan..hurmm,,,(pikir99) xpewlaa..sy dah pikir 99kali..sy luahkan jgak laa apa masalah sy nie..last weekend,sy makan donut di kedai pak penawe..sy sampai rumah jew sy trus rsa nak cirit tembak..sy nak tnya pada korang,,knapa donut ni xtahan lama haa?hurm,,

  33. samad sameon Says:

    its so nice word..cirit tembak..i want to meet u..

  34. aku cantek seperti saodah Says:

    actually,i have got a problems how to eat donut,mayB someone can teach me how to eat donut because i have never seen the donut before.thanks.

  35. baby bun Says:

    salam..
    sy ade beli sejenis kueh yg dalam nye hotdog yg dililit dgn ‘sesuatu’ yg sy rase dr doh donut sbb makcik tu jual goreng pisang, donut ngn hotdog tu je..so mesti dia nk jimat budget pakai doh donut tu je..tp dia xdela sekembang dan sebesar donut tu tp rase dan lembutnye same..cmne nk buat cmtu?xyah letak yis ke?sy nak sgt buat cmtu sbb sy jauh diperantauan….kene buat kueh sendiri la klu nk mkn…huhuhu

  36. ating2222222 Says:

    saya ingin tahu berapa ringgit buku resipi ini

  37. fifi Says:

    donat ape yang paling sedapppppppppppppppppppp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  38. eima Says:

    askum…ari ni teringin nk buat donut…xtau nak buat sebenarnya…dulu, pnh la buat…ari ni cube seabrh kat tenet..jumpa la resepi cik Nas ni…tp sy try buat x sampai sekilo, sb mauripan pun x sampai 11 grm, mls nk pegi kedai beli…so, sy main agk2 la…x tau la tu jd ke x…tgh tgu mengembang tu..mintak2 jadi la yer,,tQ 4 the receipi

  39. harimau malaya Says:

    salam bro nasron
    saya nak tanya cam mana kekal donat yang lembut selama beberapa jam ? pas bubuh gula donat terus keras …..so boleh tips sikit tak ………

  40. hurry Says:

    En Nasron,
    donut pada dukin donut tu sama ke cara resepi dia?

  41. roncaem Says:

    malaysia bagus

  42. donutku Says:

    salam….bestnyer first time buat donutku very the lembut n sedap sekali..tqvm nasron …reswpi u mmg classs gituw.

  43. Adam Says:

    Pusing Banget ya Bahasa Malaysia itu……

    Bang Nasroen ngejawab : ya kalo pusing minum oskadon ajah kek, bodrex juga bisa… asal jangan minum autan apa soffel ya… bisa langsung ketemu malaikat… hehehe

  44. mary mercy Says:

    thanks 4 the resepi… first time bt donut,mmg tk jd.. liat gla… bla cuba resepi ni trus bt 1kg tepung…dh la utk jamuan penting pla 2… syukur la mjd jg… dpt pujian suami tsyg pla 2… happy gla time 2… huhuhu

  45. jayacini Says:

    memng sedap la donut dengan cra ni…. senang pula tu…

  46. Nur Aqilah Diyana Binti Mokery Says:

    saye dh twu cmne nk wt ni!!!

  47. Nur Aqilah Diyana Binti Mokery Says:

    sbb ade resepi 2!
    🙂

  48. Nur Aqilah Diyana Binti Mokery Says:

    😡

  49. Nur Aqilah Diyana Binti Mokery Says:

    hahahahahah

  50. Nur Aqilah Diyana Binti Mokery Says:

    😦

  51. Nur Aqilah Diyana Binti Mokery Says:

    (^^^)

  52. IZA Says:

    laparrr lakkkk tgk donut neee….

  53. buta dapur Says:

    mauripan tu apa ek

  54. buta kayu Says:

    mauripan itu sejenis kayu asal jepun. digunakan oleh oshin sewaktu menggembala kambing.

  55. nor liyana Says:

    salam, saya kat australia xde mauripan, guna yeast je. tapi sangat best resepi nih 😉 terima kasih banyak-banyak.

  56. anatasia Says:

    liyana mauripan tu nama brand ibu roti…sejenis yis….xkisah nak guna apa2 brand janji yis…..

  57. anatasia Says:

    thnkz en nas…harini hubby minta buat donut n nak try carani….dah mcm2 versi resepi donut saya try tp xada sedetail stepni….arap2 lbh sedap n mengancam……cuma sayani kurang skill membentuk doh bulat sbb xda pencetak donut….nnt nak try guna alternatif en nas pakai gelas plak….makasih…salam ramadhan……

  58. anatasia Says:

    jgn tnya kenapa pagi2 buta dah beremail……..hahahaaa tgk game liverpool…temankan hubby sambil2 cari resepi donut yg pasti menjadi, jumpa gak ni…….

  59. anatasia Says:

    alhamdulillah….berjaya buat donut yg sedap dr resepi2 sy sebelumni…makasih en nas…….suami tersenyum bangga….

  60. nasron aljauhari Says:

    kepada semua yang telah mencuba dan berjaya membuat donut yang sedap dan lembut, tahniah saya ucapkan.

    terima kasih kerana telah sudi bertandang ke blog yang tidak seberapanya ini.

    terima kasih.

  61. kamilia Says:

    salam…
    terima kasih kerana berkongsi resepi donat yang mudah ni..
    saya da cuba buat donat..semua ok…cuma bila nak goreng, ambik donat tu dari tray je bentuk cantik dia berubah…hasilnya bentuk donat saya jadi tak cantik walau rasa sedap…camna ye nak kekalkan bentuk bulat donat lebih2 lagi ketika nak menggoreng?terima kasih…

  62. miradaud Says:

    klako btl la bca komen2 abg nih.. ha3
    resepi y best+menarik & nice blog.. (^_^)

    p/s: klau wt donut, letak kentang 3 4 biji y tlh direbus (blend hancur) pn sedap gak.. resepi dr kwn pny mak (mak kwn sy), hehe..

  63. MIA RAUDHAH Says:

    SALAM…DAH BUAT RESEPI NI… …bila anak2 mkan laju memang ****…bila di baling k lantai mesti*******….tukang makan yg paling jujur…betul kan bang nasron pun tukang mkn profesional sampai pandai sangat cipta resepi…k…thanks

  64. wancp Says:

    kenapa donut saya mengurutu,padahal sy dah gunakan pencetak yg sesuai.

  65. umi_faathir Says:

    lawakla baca komen2 ni..i nak share la resespi abg nas ni…mggu ni donut di hatiku.smpi t’mimpi2 nk makn donut.

  66. umi_faathir Says:

    sy dh try buat donut ikut resepi en.nasron..tp sy buat 1/2 kg je…bila wat 1/2 kg, bhn2 lain pun sy cut separuh gak le..sy pakai pencetak kecik, tp bila kembang mcm tak solid, x licin ada bonjol2. bila dah makan yg luar tu ala2 crispy tp yg dlm tu boleh la kata gebu. apsal ye jd bonjol2 x licin…

  67. diyana Says:

    tq ye..ayah sy suka sgt2 donut..slalu dia bli je sb sy dh try buat tp donut sy keras kong..bling kucing pun ble tergeliat tengkok dia…..t sy cuba klu jd sy inform..

  68. aina Says:

    saya dah cuba resepi ni…sedap..lembut je..thanks en.nasron.. sgt suka..len kali ley wat lagik…

  69. nurul Says:

    resepi sy same mcm awk..
    sy mengguna kan susu tepung agar donut sy lbh sedap dan lemak.. mesti sy akan cube resepi awk..
    tp sy x biasa mnggunakan mauripan..
    sy lbh suka menggunakan yis basah kerana ia cept naik dan lbh gemu dr mauripan..
    sy ni suka benda yg cepat..
    kalu sy menggunakan mauripan.. ia akan mengambil mase yg agak lame.. dan membuatkan sy bosan dan mengantok.. hehehehe….

  70. syam Says:

    Bkn simple lg dah
    cara ni…. ada lBh simple lg…. mana ada donat msuk gula… soda…. tak leh pakai…..

  71. noyani tukiman Says:

    santai btullh buat dounat ni…husband & anak2 pn suka trima ksih abg nas

  72. kakz Says:

    salam..ari ni nk cuba wat donut,nk anta kt mesjid….hrp2 mnjadi

  73. SMR Says:

    salam.

    sejujurnya, saya tak pandai masak dan saya tidak minat masak tp minat makan hehe… satu petang saya ternampak dan terus klik blog ni sbb teringin mkn donut buatan sendiri. slalu saya beli di big apple donut kat tesco aloq staq ni atau dunkin donut atau donut gerai yg makcik2 juai tiap2 pagi di kuala kedah je.. saya dah cuba resepi yg ditemui dlm blog encik ni..mak ayah saya puji sbb depa jrg merasa masakan saya, saya btugas di tmpt yg jauh, so kdg2 ja balik kampung.

    saya buat kelainan skit. pas siap donut tu saya boh hershey’s chocolate’s syrup..mmg sedap! tak payah nak masak coklat bar lagi terus picit dan satu lagi…taburkan kacang panggang di atasnya >.< sedap and speechless…
    saya tak percaya yg saya sendiri buat semua ini.

    apa2pun terima kasih en.nasron. best!
    terima kasih sudi share resepi. may Allah bless you.

  74. ieda Says:

    bleh x gtau sy resepi wat topping coklat utk donut

  75. nur izni Says:

    hm…saya suka resepi ini….kalau ada baru buat donat yang baru saya mahu buat lagi 🙂

  76. agung Says:

    tak sedap pun

  77. waklu Says:

    agung ni mesti mamat indon…

  78. nur syafinie Says:

    thank.sbb awk sye dpt wat donat.awek bek…uuumuahhh.sye syg awk

  79. Nadia Nazaruddin Says:

    Saya dah cuba buat tapi,selepas digoreng,donut saya keras sedikit dan tidak lembut…Malah sewaktu proses menggoreng,warnanya sangat kecoklatan seakan2 hangus…Isi di dalam belum pun masak..bagaimana boleh berlaku situasi ini? harap dapat beri nasihat ke nadia.nazaruddin@gmail.com

    terima kasih..

  80. waklu Says:

    adik manis bikin donut keras? hangus? hiks hiks hiks… kesian…

    itu semua adalah COBAAN… jangan putus asa adik manis… cuba lagi… buat seperti cara2 yg telah di ajarkan dannnn jangan lupa baca semua komen2 untuk mendapatkan maklumat tambahan…

    semoga berjaya… adik manis, meeeeemang manissss…

  81. azman Says:

    klu xde majerin cmne? adew choice laen x?

  82. mid Says:

    SALAM..saye dah cube dah wat donut gne resepi ni ..tpi sye gne yis brand lain..heheh sebab tu je ade kat umah..lame gler saye tunggu dia naik..hahah..naik skit aje…tpi overall sedap n lembut …cume saye nak jugek 70 biji…hahaah..ni dpt 40 biji je…tq ye resepi awak…

  83. Mengenal Tentang Busana Batik Says:

    salam kenal,tips2nya sangat berguna..terim ksh

  84. hadi Says:

    salam kenal boz dan trima kasih infonya

  85. lin Says:

    salam…kalu kita guna mauripan, memang kena bancuh ngan air suam dulu ke?

  86. tuan tanah Says:

    lin : air suam + gula

  87. hana Says:

    slam……nk tnye spe2 yg bly tlong sy msak ngn sedap…hobi sy suke msak… tp 2 la xtaw
    la sdap kew … huhu…

  88. nurul najwa bt ahmaddham Says:

    saya dah cuba dan ianya tak jadi….

  89. xnxxxnzz,nxxz,m Says:

    saya dah cuba dan ianya menjadi dan gebu…

  90. subob99 Says:

    salam en. nasron
    Sy ni baru terbaca blog ni n lagi…. bru 1st time nak buat donut sbb ade org suruh buat…ni lah cari punya cari jumpalh resepi ni….klu kite nak bawa esok pagi agak2 pukul berapa nak mula buat. Boleh tak bagitau..@ pun kita buat mlm esok baru digoreng…gitu ke?

  91. Pak Tua Says:

    buat malam lepas tu goreng… tapi goreng ala kadar jer… lepas tu tos… besok pagi goreng balik… biar sejuk sikit… lepas tu gaul dengan gula…

    pakcik nasron sibuk memanjang… so saya tolong jawabkan… saya dgn dia pun bukan orang lain…

    cubalah…

  92. zalikha athirah Says:

    kpd tuannye blog bagilah resepi yg wat kuih untuk 6 org mkn..xkn smpaai 70 biji..n xkn nk pkai tepong sekg..xpndai nk agak lah..tolong eh?

  93. Tuan Tanah Kedaung Says:

    dek non…

    tuan punya blog dah tak buat kueh lagi dah… dia sibuk beli emas, kumpol emas, main emas, jual emas…

    salam dari tuan punya blog….

  94. maisarah Says:

    sian…

  95. Tuan Tanah Kedaung Says:

    kau kesian dgn pa’chik sarah? mmm… mau jadi menantu pa’chik?

  96. zhu Says:

    kalu 1/2kg tepung cemane bahannye..sy ni budak baru belaajar..so, kene kurgkan bahan jgk ke

  97. yasua Says:

    Assalamualaikum En.Nasron.. terima kasih kerana share resepi yg simple ni.. walaupun simple tapi sedap sesangat.. saya dah cuba dan wah hasilnyer… Waallahhhhh..!! seisi family menyukainyer.. thnx bro.. kalau ader lagi resepi bagus dan simple..silalah share agi yerk.. senang nk ikut.. pest time saye cuber terus je jadi..Alhmdulillah.. shukran shukran…. terima kasih kat Encik Nas dan terima kasih Allah.. :).

  98. nurull Says:

    assalam..,nak tanya…macam mana nak kekalkan lembut pada donat yg telah di goreng tu?biasanya donat saya akan keras selepas 2-3 jam digoreng tak macam donat yg di beli di kedai.harap en. Nasron boleh tolong nasihat yer…
    trima kasih

  99. Nasron al-Jauhari Says:

    zhu : kau kena ejas sendirik la… pa’chik matematik ni bukan pandai sangat, kalau ilmu hisab pa’chik tau laa…

    yasua : wa’alaikumussalam… alhamdulillah menjadi donat awak ya… kalau macam tu sebar-sebarkanlah ilmu Allah ni… semoga ramai yg mendapat manfaat darinya… awak pon dapat pahala… pa’chik pon dapat… boleh buat bantu2 pa’chik waktu dalam kubor nanti… maklom, pa’chik dah tua…

    nurull : wa’alaikumussalam… soalan kau tu pa’chik tak pandai nak jawab la… sebab pa’chik bukan chef… pa’chik cuma seorang tua hensem di kaki gunong jer… alaaa nurulll, kau buat jer sebijik macham resepi pa’chik, insya’allah bukan setakat 2-3 jam, malah 2-3 hari pon masih lembut… lembut cam sotong… auwwww…

  100. nurull Says:

    anyway thanks.saya akan cuba pulak resepi mcm kat atas tu.

  101. yasua Says:

    terima kasih pa’chik kerana jwp semua komentar kami.. jarang sekali nak dpt pemilik blog yg “mesra alam” mcm pa’chik ni..hmm sgt teserlah keikhlasannya di dalam hati.. terima kasih.. sekali lagi.. InshaAllah apa yg yasua dpt di blog ilmu ini akan di kongsi2kan bersama sahabat ukhuwah yg lain..InshaAllah.. ( sang kancil yg kerdil 🙂 )

  102. Duriah Sulong Says:

    tak sabar nak cuba…

  103. Datin zaza Says:

    seronoknye bukan maen sy nak buat donat..terima kasih en nasron kite yea sharing resepi donat ni..

  104. Pa'chik Nasron al-Jauhari Says:

    Nurull, Yasua, Duriah Sulong dan Datin Zaza yang di-hormati,

    Terima-kaseh kerana sudi menjengok blog dan resepi chara-chara membuat kueh donat. Resepi saya itu tidak-lah sa-bagus mana pon. Saya ini hanya sa-orang tukang makan sahaja. Jarang-jarang sa-kali memasak, selalu makan sahaja. Sa-moga puan-puan semua berjaya membuat kueh donat ter-baek yang enak untok di-makan bersama keluarga yang terchinta.

    Terima-kaseh sa-kali lagi.

  105. yasua Says:

    sama2 kaseh yer pak a chik Nas… hehe..betul2 lawak ler pakchik ni..best yasua suker semua yg ader kat dalam blog nih..dari cerita ceritunyer laa.. lagu laginyer laa.. komentar komentarnyer laa..dan segala-galanyer la pakchik.. nanti menaip lagi yer pakchik..kali ni..berilah kami petua mcmana nak didik anak supaya solehah dan soleh yer pakchik.. terima kasih bebanyak yer.. 🙂

  106. Pa'chik Nasron al-Jauhari Says:

    yasua

    ye la, ye la… nanti pa’chik tulis lagi… 🙂

  107. Rieyna Says:

    Payah gak nak buat sebenarnyee.. Tngk cara2 buat nyee adoiiii..:!!..:((

  108. aisya Says:

    wah…ramai jugak rupanya pengemar donut ye…saya harap saya pun dapat buat donut yang sedap dengan gne resepi en.nasrun.tq…

  109. Najwa shakirah Says:

    Best jugak buat donat ni!!!!!

  110. Najwa shakirah Says:

    Tapi cane nak tukar gambar

  111. shue Says:

    salam kawan2 n pakchik nasron.. aslnya saya cari resepi utk cendawan goreng sbb baru nk bisnes cndawan, n alternatif cndawan goreng.. resepi ke2 yg saya tertarik ialah donut.. menarik.. lagi menarik, tgk komen yg macam2 n melucukan yg amat.. ehhee.. ade yg kate hangus la, gaduh pasal susu la, ape la.. hehe.. yg hangus tu, cuba goreng dgn api sederhana, jgn plak macam nak masak air guna dapur, main api plg besar plak, angus la dia.. susu tepung tu, logik la ade probiotik (kununnya sy blaja mikrobiologi kan)..huhu.. blm try lg buat donut, cuma saya penah buat ‘roti goreng’ aka pau goreng.. saya main agak2 je, mcm sy masak, dia mcm ade unsur ‘kasih sayang’ n ‘ikhlas’ gtu… bru jadi.. tepung tu kena la uli lame ckit, rasenye makin lama uli, mkin cntik n lembut la.. gula tu msuk ckit agak2 manis ckit je, sbb gula tu buat roti jadi ‘berat’ n susah nk naik.. stiap kali first trial sy masak sesuatu, syukur la mnjadi.. sbb bg saya msak ni kena ade seni n imagination yg tggi..huhu.. oh ya, roti akan lmbut kalo taruk telur.. unsur protein utk makan incik yis tu.. n cairkan/larutkan yis dgn air suam, bukan air panas, cian incik yis kena siram air panas, mati la dia.. uhuk.. sekian dari saya.. slmt mncuba sume.. 🙂

  112. mila Says:

    Sy dah m’buatnye… Mmg sedap.., lembut dan gebu.. Now dh ada p’mintaan. Alhmdulillah, n terima kasih atas resepi yg d beri…

  113. mila Says:

    Dh lama sy cari resepi donat yg betul2 sedap n lembut. Alhamdulillah… Menjadi sy buat, semua m’muji n smpaikan ada p’mintaan. Apa2 pun trima kasih sgt atas p’kongsian resepi… Moga murah rezeki.. 🙂

  114. Nasron al-Jauhari Says:

    alhamdulillah ramai yg telah berjaya membuat donat yg sedap dan lembut… samoga tuan2, puan2, saudara dan saudari terus berjaya di dunia dan di akhirat…

  115. mamamirul Says:

    saye nak tau banyak mane air yg nak digunekan tu? lebih kurang 1 cwn ker…

  116. suraya Says:

    thanks la slama ni buat tak pernh la jadi mesti keras mcm batu ni nak
    cuba sbb su suka mkn donut

  117. zana Says:

    assalammualaikum……..thanks coz sudi share the resepi….slalu tnya toke yg pro dia cm kedekut ilmu…byak kerugian tepung je slama ni…kali ni arap jd la….all the commet major yg positif…

  118. syafiqah Says:

    susahlah nak buat tapi resepi donut saya lagi simple dan sedap

  119. syafiqah Says:

    susahnya tapi resepi donut saya lagi simple dan sedap

  120. angel Says:

    1 kg = 70 bijik pencetak yg besar tapak tangan ke kecik skit?
    so kalau nak separuh kira smua bahan kena separuhkan ukuran ker?

  121. Effa Says:

    Kalo kte letak susu pekat pganti susu tepung boleh x?

  122. Effa Says:

    Then siap di uli kte buat doh dan pencetak nyer buat bulatkan dan cucuk tengah utk buat lubang..

  123. ummi ja Says:

    saya pun nk try la…

  124. matagalak Says:

    salam..bro,,sy br nk cube respi donut nie..nk tnye lg mcm mane saye nk insert filling dlm donut..yg dh siap terap rupe buger..adakah saye kn cucuk muncung piping beg ke dlm perot donat burge tu?ke de cr lain plzzzz jwb

  125. Ummi alifsyabila Says:

    Kelakr la seme cite2 n penglaman dlm ni..pape pun resepi ni best n mudah pd sya.yg ssh cuma nak uli byk kali..huh letih nak tunggu..dah lma nak buat donut asyik xjadi..klau bleh,tlg la bg resepi utk wat kuih keria lak yee..suka masak tpi slalu xjadi n xsedap..hukhuk

  126. ery Says:

    tq..info yg bagus untuk sy yg baru belajar buat donut..pernah buat tp x jd..

  127. lieza Says:

    Doh donut sy tak kembang2 …huh keciwa nya… ms yis+air suam perlu ke sy tunggu sampai yis tue berbuih atau trus campur ke dlm adunan tepung+gula+garam dan bhn2 lain??

  128. Nasron al-Jauhari Says:

    cik lieza… air suam + gula ler… bukan air suam aja… 🙂

  129. jiha Says:

    salam,,saya dah cuba bnyk kali resepi ni,,sgt sdp,,tapi saya meniaga donut..sya buat waktu malam dan esok tu baru goreng, tapi bila goreng donut esoknya dia xnaik sgt n tekstur xcntk sgt,,kat sini sye nak tnye boleh ke simpan doh semalaman tanpa letak dlm freezer? sye dok uma sewa n msh study n xde freezer pun kat rumah sye,,or ade tip2 yg boleh membantu?

  130. nina Says:

    saya dah try resepi ni…sedap n lembut sgt…hehe..tq ye…

  131. uzumage narita Says:

    belum mencube lagi..tapi insyaallah petang karang nak buat

  132. diana Says:

    saya memang tercari2 resipi donut yg simple tp sedap…tq to share resipi,esok nk try wat…

  133. imah Says:

    salam,
    nak tanya,,,boleh bancuh malam keesokkan pagi blh goreng ker..??
    masih lembu??

  134. syasyabi Says:

    nanti lh sye buat respi donat awk tu klu jdi mujur sye takut jdi serupe tayar kereta sodok

  135. Cara Membuat Roti Cane | Caramanfaat.net Says:

    […] Cara Membuat Donut Yang Simple Dan Sedap | Apabila Nasron … […]

  136. noorfadilah Says:

    Saya pnh buat donut dh dlu.rupa mmg cntik molek tpi bla mkn gigi tokwan pn bleh trus cbut.agak liat skt.nti saya nk try recepi ni plak.

  137. Cara Membuat Tm | Pengetahuanku.biz Says:

    […] Cara membuat donut yang simple dan sedap | apabila nasron […]

  138. Cara Membuat Roti Cane | Kumpulan Cara dan Pengetahuan Says:

    […] Cara membuat donut yang simple dan sedap | apabila nasron […]


Tinggalkan komen